Társadalmi nemek és eredményesség a felsőoktatásban
Szimpóziumunk célja a felsőoktatásban lévő nemi különbségek sokszempontú feltárása. A társadalmi nemek és a felsőoktatás összefüggéseinek vizsgálata napjainkban is fontos kutatási terület, bár már nem a nők hátrányait, hanem a nők előnyeit figyelhetjük meg. A nők javára billenő létszámarányok mellet...
Saved in:
Corporate Author: | |
---|---|
Format: | Book part |
Published: |
2012
|
Series: | Pedagógiai Értékelési Konferencia
10 |
Kulcsszavak: | Nemi különbségek - előadáskivonat, Nők helyzete - előadáskivonat, Felsőoktatás - előadáskivonat |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/60849 |
Summary: | Szimpóziumunk célja a felsőoktatásban lévő nemi különbségek sokszempontú feltárása. A társadalmi nemek és a felsőoktatás összefüggéseinek vizsgálata napjainkban is fontos kutatási terület, bár már nem a nők hátrányait, hanem a nők előnyeit figyelhetjük meg. A nők javára billenő létszámarányok mellett számos eredményességi mutatóban is ők jeleskednek. Első előadásunk a felsőoktatásban tanuló férfiak és nők társadalmi hátterét és későbbi elhelyezkedési esélyeit vizsgálja, felhívva a figyelmet a státuszinkonzisztenciára, amely a nők oktatásbeli és munkaerő-piaci helyzete között áll fenn. A levelező tagozatos hallgatók iskolai eredményességének, tanulási motivációinak, elhelyezkedési esélyeinek vizsgálata nemenként szintén fontos vizsgálati terület, erről szól második előadásunk. Harmadik prezentációnk a felsőoktatási hallgatók értékpreferenciáit hasonlítja össze nemenként, mely hatással lehet a diákok eredményességére és későbbi karrieresélyeikre is. A negyedik előadás az egyik tipikus maszkulin képzési ág, az informatika területén vizsgálja a férfiak és nők tanulási módszereinek, motivációinak különbségét, mely hatással lehet iskolai eredményességükre is. A szimpózium utolsó előadása a felsőoktatás női oktatóit állítja középpontba, eredményességük és sikerességük titkára összpontosítva. Előadásainkat összekapcsolja a felsőoktatásban levő nemi különbségek vizsgálata, ami a felsőoktatás eredményességét mind egyéni, mind intézményi szinten befolyásolhatja. Kutatási módszereink elsősorban kvantitatívak, következtetéseinket részben országos adatok, részben egy vidéki egyetem hallgatóinak és oktatóinak adatai alapján fogalmaztuk meg. Bár az öt bemutatott téma a felsőoktatásban levő nemi különbségek különböző aspektusait emeli ki, célunk az eredmények összehangolása és a közös gondolkodás elindítása, illetve folytatása ezen a területen. |
---|---|
Physical Description: | 105-106 |