A DIFER-kutatások újabb eredményei

A Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének kutatói Nagy József vezetésével a hetvenes évektől foglalkoznak a készségek és képességek kutatásával, vizsgálják az óvodás- és kisiskoláskor alapkészségeit, az ún. elemi alapkészségeket. E kutatások eredményeként született meg a PREFER (Prevent...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Testületi szerző: Pedagógiai Értékelési Konferencia (7.) (2009) (Szeged)
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: 2009
Sorozat:Pedagógiai Értékelési Konferencia 7
Kulcsszavak:Képességfejlesztés - kisgyermekkor - előadáskivonat
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/60521
LEADER 03875naa a2200181 i 4500
001 acta60521
005 20221108115600.0
008 190821s2009 hu o 1|| zxx d
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a zxx 
245 0 2 |a A DIFER-kutatások újabb eredményei  |h [elektronikus dokumentum] 
260 |c 2009 
300 |a 36-37 
490 0 |a Pedagógiai Értékelési Konferencia  |v 7 
520 3 |a A Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének kutatói Nagy József vezetésével a hetvenes évektől foglalkoznak a készségek és képességek kutatásával, vizsgálják az óvodás- és kisiskoláskor alapkészségeit, az ún. elemi alapkészségeket. E kutatások eredményeként született meg a PREFER (Preventív fejlettségvizsgáló rendszer 4–7 éves gyermekek számára, Nagy, 1986) tesztrendszer. Az elmúlt években továbbfejlesztettük a PREFER tesztrendszert, e munkálatok eredményeként jött létre a DIFER programcsomag: Diagnosztikus fejlődésvizsgáló és kritériumorientált fejlesztő rendszer 4–8 évesek számára (Nagy, Józsa, Vidákovich és Fazekasné, 2004). A programcsomag kidolgozásának az volt az elsődleges célja, hogy olyan eszköz jöjjön létre, amely segíti az óvodai és iskolai készségfejlesztő munkát. A DIFER-ben szereplő kritériumorientált tesztek diagnosztikus képet nyújtanak a készségek fejlettségéről, lefedik annak minden összetevőjét, részkészségét. A DIFER programcsomag hét elemi alapkészség fejlesztését segíti. A DIFER programcsomag első kiadására 2004-ben került sor. Mindegyikük a személyiségfejlődés, az iskolai tanulás szempontjából kritikus jelentőségű előfeltételnek tekinthető. Ezek a következők: az íráskészség elsajátításának előfeltétele, kritikus elemi készsége az úgynevezett írásmozgás-koordináció. Az olvasás- és írástanulás megkezdéséhez elengedhetetlen a beszédhanghallás. A nyelvileg közölt információk vételének egyik meghatározó tényezője a relációszókincs fejlettsége, a matematikatanulásé az elemi számolási készség fejlettsége, a tudásszerzés, a tanulás, gondolkodás kritikus feltétele pedig többek között a tapasztalati következtetés és a tapasztalati összefüggés-megértés fejlettsége. Az eredményes iskolai beilleszkedés, tanulás további döntő kritériuma a társas kapcsolatok kezelésének fejlettsége (kortársakkal, felnőttekkel), az úgynevezett szocialitás (elemi szociális motívumok és készségek). A készségmérő tesztek mellé kidolgoztuk a gyermekek egyéni fejlődésének dokumentálását lehetővé tevő Fejlődési mutató füzetet. Ebben lehet vezetni a gyermekkel elvégzett mérések eredményeit. Ez a füzet a gyermek készségfejlettségét jellemző diagnosztikus térkép. A méréseket évente, esetleg félévente célszerű elvégezni. A gyermekek Fejlődési mutató füzetében nyolc egymás utáni mérés eredményének bejegyzésére van hely. A méréseket és az ezekre alapozódó fejlesztést mindaddig érdemes végezni, amíg a készségek optimális elsajátítása meg nem történik, amit a tesztek kérdéseinek helyes megválaszolása jelez. A füzet bejegyzései nem titkosak, a gyermek fejlesztését szolgálják. A fejlesztés szempontjából hasznos lehet, ha a szülő is betekint a füzetbe, nyomon követi, ideális esetben segíti a gyermek fejlődését. Tapasztalataink azt mutatják, hogy a szülők jelentős részét érdekli a mérések eredménye, támogatják és hasznosnak ítélik a méréseket és a fejlesztő munkát. 
695 |a Képességfejlesztés - kisgyermekkor - előadáskivonat 
710 |a Pedagógiai Értékelési Konferencia (7.) (2009) (Szeged) 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/60521/3/pek_2009_036-037.pdf  |z Dokumentum-elérés