Mérés-értékelés a szakiskolákban a szakiskolai fejlesztési program keretén belül
2003 szeptembere és 2006 májusa között az Oktatási Minisztérium Szakképzés-fejlesztési és Elemzési főosztályának irányításával és a Nemzeti Szakképzési Intézet bevonásával zajlott a Szakiskolai Fejlesztési Program I. projekt. Célként a szakképzés minőségének javítása, a pedagógusok ismereteinek kors...
Elmentve itt :
Testületi szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Könyv része |
Megjelent: |
2006
|
Sorozat: | Pedagógiai Értékelési Konferencia
4 |
Kulcsszavak: | Mérés - pedagógiai - előadáskivonat, Értékelés - pedagógiai - előadáskivonat |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/60270 |
Tartalmi kivonat: | 2003 szeptembere és 2006 májusa között az Oktatási Minisztérium Szakképzés-fejlesztési és Elemzési főosztályának irányításával és a Nemzeti Szakképzési Intézet bevonásával zajlott a Szakiskolai Fejlesztési Program I. projekt. Célként a szakképzés minőségének javítása, a pedagógusok ismereteinek korszerűsítése, a tanulók sikeres életútjának megalapozása, a végzettek elhelyezkedési esélyeinek javítása szerepelt, összhangban az európai uniós szakképzési irányelvekkel. A program egyik tematikus projektjeként tevékenykedett a mérés-értékelés alprojekt, amely feladata volt a tanulói teljesítmény mérésében, értékelésében új módszerek megismertetése és elterjesztése a szakiskolákban oktatókkal. A programba bekapcsolódott 90 iskola közül 57 vett részt aktívan a mérés-értékelési fejlesztő munkában. A 3 év alatt szakértők segítették az iskolák munkáját, a helyi mérés-értékelési rendszer kiépítését, mérőeszközök fejlesztését a közismereti tantárgyakhoz, műveltségterületekhez, szakmai alapozó tárgyakhoz, háttérváltozók vizsgálatához, tanulói, tanári és intézményi kompetenciák vizsgálatához számos területen az iskola helyi igényeinek megfelelően. Lehetőség nyílt a részt vevő iskolák mérés-értékelési gyakorlatának feltérképezésére, összehasonlító elemzésére. 2005-ben a szakiskolákban alkalmazható vizsgarendszer megtervezése, és próbaméréseinek lebonyolítása történt meg 10 közismereti és 19 szakmai alapozó tárgy esetében. Több mint 200 szakiskolai pedagógus végezte el az akkreditált mérés-értékelési tanfolyamot és alkalmazza a megszerzett elméleti és gyakorlati módszereket az oktatási gyakorlatában. Mindez csak egy kis szelete az elvégzett munkának. A szekció előadásai a 3 éves munkába engednek bepillantani az empirikus mutatókon keresztül, a kezdeti céloktól és feladatoktól kezdve. Képet adnak az ugyan nem reprezentatív mintán alapuló, de az 57 szakiskolában történt felmérés alapján mégis jelentős és úttörő, a szakiskolákban gyakorlatként alkalmazott mérés-értékelési kultúra összetevőiről a fejlődés irányáról. A 2005-ben kifejlesztett és próbamérésekkel vizsgált szakiskolai vizsgakoncepció eredményei és alapelvei szintén helyet kaptak a szekció előadásai között (áttekintő jelleggel és egy konkrét mérési eredményeket bemutató formában is). Az elért eredményekről és a megvalósult fejlesztésekről szóló előadás összefoglalja a 3 év sikereit, és alapot teremt a tapasztalatok levonásán keresztül a 2006-ban induló Szakiskolai Fejlesztési Program II. optimális tervezéséhez és működtetéséhez. További információ a Szakiskolai Fejlesztési Program weblapján olvasható: http://www.szakma.hu. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 86-87 |