A magyar felsőoktatás-irányítás reformja a lisszaboni stratégia tükrében
Az Európa Tanács 2000 márciusában, a Lisszaboni Csúcstalálkozón azt tűzte ki célul, hogy az Európai Unió 2010-re a világ legversenyképesebb és legdinamikusabb tudásalapú gazdasága legyen. Tekintettel arra, hogy a fenti célkitűzés megvalósításában az oktatásnak kulcsszerepe van, a lisszaboni folyamat...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Book part |
Published: |
2007
|
Series: | SZTE Gazdaságtudományi Kar közleményei
6 A lisszaboni folyamat és Magyarország 6 |
Kulcsszavak: | Integráció - Európai Unió és Magyarország, Európai Unió - gazdaságpolitika |
Subjects: | |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/5693 |
Summary: | Az Európa Tanács 2000 márciusában, a Lisszaboni Csúcstalálkozón azt tűzte ki célul, hogy az Európai Unió 2010-re a világ legversenyképesebb és legdinamikusabb tudásalapú gazdasága legyen. Tekintettel arra, hogy a fenti célkitűzés megvalósításában az oktatásnak kulcsszerepe van, a lisszaboni folyamatban kezdettől fogva nagy hangsúlyt kap az európai oktatás, így a felsőoktatás versenyképességének kérdése, és ennek egyik feltétele, az intézményirányítás hatékonysága. Tanulmányom első részében az Európai Bizottság dokumentumainak elemzésével bemutatom a felsőoktatás-irányítás átalakítására vonatkozó elképzelések és a tagállamok számára megfogalmazott irányelvek formálódását a lisszaboni folyamatban. A második részben ország-jelentések alapján foglalom össze a nyugat-európai országok felsőoktatás-irányítási reformjainak közös vonásait a lisszaboni irányelvek tükrében. Ezt követően bemutatom a magyar felsőoktatás-irányítási reformkísérlet kezdeti elképzeléseit, torzulásait majd megtorpanását; végül megkísérlem számba venni azokat a tanulságokat, amelyek hozzájárulhatnak egy következő — véleményem szerint elkerülhetetlen — reformkezdeményezés sikeréhez. |
---|---|
Physical Description: | 173-186 |
ISBN: | 978-963-482-838-9 |
ISSN: | 1588-8533 |