Fiskális transzparencia - jelzőszámok nélkül?
A tanulmány egyik megállapítása, hogy — a vizsgálat céljától függően — egyidejűleg többféle fiskális jelzőszámra van szükség. Ezzel párhuzamosan arra is felhívjuk a figyelmet, hogy alapvető fontosságú a különböző mutatók elméleti hátterének ismerete. Csak ebben az esetben lehet eldönteni, hogy egy k...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Book part |
Published: |
2003
|
Series: | SZTE Gazdaságtudományi Kar közleményei
2 Pénzügypolitika az ezredfordulón 2 |
Kulcsszavak: | Pénzügy |
Subjects: | |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/5617 |
Summary: | A tanulmány egyik megállapítása, hogy — a vizsgálat céljától függően — egyidejűleg többféle fiskális jelzőszámra van szükség. Ezzel párhuzamosan arra is felhívjuk a figyelmet, hogy alapvető fontosságú a különböző mutatók elméleti hátterének ismerete. Csak ebben az esetben lehet eldönteni, hogy egy konkrét elemzéshez milyen jelzőszámot érdemes választani, illetve a meglevő mutatókat hogyan célszerű módosítani. Összehasonlítjuk továbbá a statisztikai sztenderdek alapján előállított mutatók és az elemzési célra készített jelzőszámok előnyeit és hátrányait. A statisztikai mutatók látszólagos előnyeik ellenére gyakran sem az egyszerűség igényének, sem az összehasonlíthatóság követelményének nem felelnek meg. Ez annak a következménye, hogy a statisztikai szabályok mechanikus alkalmazása csak formális összehasonlíthatóságot biztosít. A tartalmi összevethetőség előfeltétele, hogy megfelelő alternatív elemzési-közgazdasági mutatók is definiálhatóak legyenek. Szerepel a tanulmányban az MNB által alkalmazott elemzési célú alap-mutató (SNA deficit) bemutatása, illusztrálva azt is, hogy e mutató alapján hogyan jellemezhető a kilencvenes évek fiskális politikája a keresleti hatás alakulását tekintve. One of the main findings of the study is — depending on the aim of the survey — that there is a need for more fiscal index numbers at the same time. Parallel to this it draws attention to the need to know the theoretical background of different index numbers. Only then can we decide which index number to use in a given case and how to alter existing index numbers. Furthermore according to statistical standards it compares the advantages and drawbacks of index numbers made for analysing. Statistical index numbers - in spite of their apparent advantages - often don't meet the requirements either of comparability or simplicity. This has as a consequence that the mechanical use of statistical rules ensures only formal comparability. The precondition for comparing the content is to define adequate alternative index numbers for economic analysing. You can read in the study the main analysing index number (SNA deficit) applied by the Hungarian National Bank illustrating how to characterize fiscal policy in the 90's regarding demand impact. |
---|---|
Physical Description: | 96-109 |
ISSN: | 1588-8533 |