A felsőoktatás és a munkaerőpiac kapcsolata

A felsőoktatás a 90-es években jelentős változásokon ment keresztül Magyarországon, mely a felsőoktatás minden szereplőjét, összességében az egész magyar társadalmat érintette. Jelen dolgozat a felsőoktatás és a munkaerőpiac kapcsolatrendszerének hatékony kiépülése érdekében foglalja össze azokat a...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Majó Zoltán
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: 2000
Sorozat:SZTE Gazdaságtudományi Kar közleményei
Versenyképesség - regionális versenyképesség
Kulcsszavak:Felsőoktatás, Munkaerő-gazdálkodás, Munkaerőpiac
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/29184
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:A felsőoktatás a 90-es években jelentős változásokon ment keresztül Magyarországon, mely a felsőoktatás minden szereplőjét, összességében az egész magyar társadalmat érintette. Jelen dolgozat a felsőoktatás és a munkaerőpiac kapcsolatrendszerének hatékony kiépülése érdekében foglalja össze azokat a módszereket és változásokat, mely ennek a kapcsolatrendszernek a kialakulásához szükséges. Az emberi erőforrás, a tudástőke szerepe az elmúlt évtizedekben folyamatosan felértékelődik az értékteremtő folyamatokban. Egyrészt a felsőoktatás, az egyetemi főiskolai diploma egyre több fiatal számára válik fontos céllá egy-egy egyéni életút kapcsán, másrészt a munkaerőpiacon a releváns szaktudás egyik lehetséges mérőszámaként a diploma teljes mértékben elfogadottá vált a vállalati toborzási folyamatokban. A dolgozat az emberi tőkeberuházásnak egyik alapvető formáját a felsőfokú oktatás rendszerét „kibocsátóként", a munkaerő piacot „felvevőként" kezelve az egyensúlyi állapot eléréséhez vezető utakat, módszereket mutatja be. Ennek során a tőkeberuházás formáját, magyarországi dilemmáit, a felsőoktatás és a munkaerőpiac lehetséges elméleti kapcsolatrendszerét és a formálódóban lévő magyar gyakorlatot követi nyomon a dolgozat. Higher education in Hungary underwent significant changes in the 1990s. These effected not only those involved in higher education but also society in general. This paper aims to provide an overview of methods and changes essential for the development of effective interaction between higher education and labour markets. The significance attached to the role of human resources and expertise in value-producing processes has been increasing for decades. A growing number of young people consider a degree in science or arts an important success condition for their professional career. Furthermore, university degrees have become a generally accepted indicator of the relevant skills of candidates entering the labour market. The aim of this paper is to illustrate the various routes leading to an equilibrium between higher education, understood here as producers of 'output' (or one of the basic forms of human capital investment) and labour markets accordingly understood as 'receivers'. Forms of capital investment and problems associated with it in Hungary are also investigated as is the possible theoretical relationship between higher education and labour markets and gradually emerging Hungarian practice.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:169-186
ISBN:963-482-555-9
ISSN:1588-8533