Városképi változások és önvezető járművek a fiatal városlakók öt perszóna típusa Magyarországon /

Egyre több tudományos és gyakorlati forgatókönyv lát napvilágot arról, hogy miképpen hat majd az önvezető járművek (Autonomous Vehicles, AV) tömeges megjelenése a városi közlekedésre és ezen keresztül a városlakók egyéni életére. Egyre többen fogadják el azt a logikát, hogy a saját autó tulajdonláss...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Lukovics Miklós
Ujházi Tamás
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2024
Sorozat:ÉSZAK-MAGYARORSZÁGI STRATÉGIAI FÜZETEK 21 No. 3
Tárgyszavak:
doi:10.32976/stratfuz.2024.25

mtmt:35388926
Online Access:http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/36540
LEADER 02645nab a2200229 i 4500
001 publ36540
005 20250423085148.0
008 250423s2024 hu o 000 hun d
022 |a 1786-1594 
024 7 |a 10.32976/stratfuz.2024.25  |2 doi 
024 7 |a 35388926  |2 mtmt 
040 |a SZTE Publicatio Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Lukovics Miklós 
245 1 0 |a Városképi változások és önvezető járművek  |h [elektronikus dokumentum] :  |b a fiatal városlakók öt perszóna típusa Magyarországon /  |c  Lukovics Miklós 
260 |c 2024 
300 |a 35-55 
490 0 |a ÉSZAK-MAGYARORSZÁGI STRATÉGIAI FÜZETEK  |v 21 No. 3 
520 3 |a Egyre több tudományos és gyakorlati forgatókönyv lát napvilágot arról, hogy miképpen hat majd az önvezető járművek (Autonomous Vehicles, AV) tömeges megjelenése a városi közlekedésre és ezen keresztül a városlakók egyéni életére. Egyre többen fogadják el azt a logikát, hogy a saját autó tulajdonlással szembeni önvezetőflotta-használat jelentősen csökkentheti az utakon levő járművek számát is, amelynek fontos területhasználati és városképi következményei lehetnek. Egyre többet tudunk már ezekről a lehetőségekről, ugyanakkor jóval kevesebbet tudunk még arról, hogy mindezt miképpen fogadnák el a városlakók. Ráadásul a városi lakosság preferenciáit vizsgáló kutatások többsége a teljes alapsokaságra fogalmaz meg állításokat, nem pedig annak egyes részeire, így kevés információval rendelkezünk az önvezetőjármű-vezérelt jövőbeni mobilitásnak kimagaslóan kitett fiatalok városképi preferenciáiról.Tanulmányunk célja annak megismerése, hogy a magyar fiatal városlakók különböző szegmentumai mennyire fogadnák el az önvezető járművek hatására potenciálisan bekövetkező konkrét városképi változásokat. Kutatásunk során a vizuálisan könnyen áttekinthető, a felhasználók számára leginkább vonzó attribútumszint kombinációinak meghatározására alkalmas módszertant alkalmazzuk. Teljes profilú conjoint elemzésünk során 1015 fiatal személyes adatfelvétel során 18 db nyomtatott kártya több lépésben történő értékelésével fejezte ki preferenciáit, melynek eredményeképpen a fiatal városlakók 5 perszóna típusát azonosítottuk: AV fanatikusok, Visszafogott AV szimpatizánsok, Fontolva haladók, Tech ambivalensek és Tech szkeptikus zöldek. 
650 4 |a Közgazdasági és gazdálkodástudományok 
700 0 1 |a Ujházi Tamás  |e aut 
856 4 0 |u http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/36540/1/Varoskepivaltozasok.pdf  |z Dokumentum-elérés