Az iskolai kudarcok tényezői – egy lehetséges preventív modell keretei
Az iskolai kudarcnak (school failure) igen sok értelmezése vált ismertté az elmúlt évtizedekben, melyek nemcsak bővítették e kudarcélmény okainak eredetileg szűk körét, hanem lehetővé tették személyes (kognitív és nem kognitív) és környezeti (családi és iskolai) dimenziók szerinti értelmezését, ille...
Elmentve itt :
Szerzők: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
2022
|
Sorozat: | MAGYAR PEDAGÓGIA
122 No. 1 |
Tárgyszavak: | |
doi: | 10.17670/MPed.2022.1.3 |
mtmt: | 33684945 |
Online Access: | http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/28218 |
LEADER | 02454nab a2200289 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | publ28218 | ||
005 | 20230910151728.0 | ||
008 | 230910s2022 hu o 0|| Magyar d | ||
022 | |a 0025-0260 | ||
024 | 7 | |a 10.17670/MPed.2022.1.3 |2 doi | |
024 | 7 | |a 33684945 |2 mtmt | |
040 | |a SZTE Publicatio Repozitórium |b hun | ||
041 | |a Magyar | ||
100 | 1 | |a Kasik László | |
245 | 1 | 3 | |a Az iskolai kudarcok tényezői – egy lehetséges preventív modell keretei |h [elektronikus dokumentum] / |c Kasik László |
260 | |c 2022 | ||
300 | |a 3-19 | ||
490 | 0 | |a MAGYAR PEDAGÓGIA |v 122 No. 1 | |
520 | 3 | |a Az iskolai kudarcnak (school failure) igen sok értelmezése vált ismertté az elmúlt évtizedekben, melyek nemcsak bővítették e kudarcélmény okainak eredetileg szűk körét, hanem lehetővé tették személyes (kognitív és nem kognitív) és környezeti (családi és iskolai) dimenziók szerinti értelmezését, illetve ezen dimenziók egymásra gyakorolt hatásának vizsgálatát is. A kutatások eredményei rámutattak arra, hogy egy igen komplex jelenségről van szó, melynek egyéni és rendszerszintű kezelése kizárólag e komplexitás figyelembevételével lehet hatékony és eredményes (pl. Berliner, 2009; Herbert, 1996; Keddie, 1973; Petridou & Karagiorgi, 2016;Paksi et al., 2020; Turkheimer et al., 2003).Az elméleti tanulmány célja bemutatni az iskolai kudarc főbb értelmezési kereteit, kiemel-ten azokat, amelyek a társas kontextusban jelentkező kognitív pszichológiai jellemzők mellett hangsúlyosabban foglalkoznak a nem kognitív jellemzőkkel, hiszen egyre több vizsgálati eredmény (pl. Heckman & Rubinstein, 2001; Ibabe, 2016; Paksi et al., 2020) hívja fel a figyelmet e jellemzők kudarcélményben és iskolai lemorzsolódásban (dropping out) játszott szerepére. A tanulmányban ismertetjük az ezen megközelítések mentén általunk kialakított kutatási modellt is, mely alapját képezi egy 2021–2025 között megvalósítandó négyéves longitudinális kutatásnak és fejlesztési munkának általános iskolai (7–14 éves) tanulók és pedagógusaik körében. | |
650 | 4 | |a Pszichológia | |
650 | 4 | |a Oktatástudomány | |
700 | 0 | 1 | |a Gál Zita |e aut |
700 | 0 | 1 | |a Jámbori Szilvia |e aut |
700 | 0 | 1 | |a Tóth Edit |e aut |
700 | 0 | 1 | |a Jagodics Balázs |e aut |
700 | 0 | 1 | |a Szabó Éva |e aut |
856 | 4 | 0 | |u http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/28218/1/Kasik_MPed_20221.pdf |z Dokumentum-elérés |