Társas tanulás különböző életkorú tanulók között környezetismeret-órán a tutorált és a tutor diákok véleményének összehasonlítása /
A kutatás egy társas tanulásra alapozott program tapasztalatait vizsgálta egy negyedikes osztály (31 fő) és az őket tutoráló hatodikos tanulók (12 fő) körében. A program lényege, hogy az idősebb tanulók természettudományos témájú tanulókísérleteket végeznek el, majd megbeszélik a tapasztalatokat és...
Saved in:
Main Authors: | |
---|---|
Format: | Article |
Published: |
2023
|
Series: | ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA
33 No. 4 |
Subjects: | |
mtmt: | 34012826 |
Online Access: | http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/27456 |
LEADER | 02963nab a2200217 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | publ27456 | ||
005 | 20230618144540.0 | ||
008 | 230618s2023 hu o 0|| Magyar d | ||
022 | |a 1215-5233 | ||
024 | 7 | |a 34012826 |2 mtmt | |
040 | |a SZTE Publicatio Repozitórium |b hun | ||
041 | |a Magyar | ||
100 | 1 | |a Bánfi Gréta | |
245 | 1 | 0 | |a Társas tanulás különböző életkorú tanulók között környezetismeret-órán |h [elektronikus dokumentum] : |b a tutorált és a tutor diákok véleményének összehasonlítása / |c Bánfi Gréta |
260 | |c 2023 | ||
300 | |a 38-53 | ||
490 | 0 | |a ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA |v 33 No. 4 | |
520 | 3 | |a A kutatás egy társas tanulásra alapozott program tapasztalatait vizsgálta egy negyedikes osztály (31 fő) és az őket tutoráló hatodikos tanulók (12 fő) körében. A program lényege, hogy az idősebb tanulók természettudományos témájú tanulókísérleteket végeznek el, majd megbeszélik a tapasztalatokat és azok magyarázatát a fiatalabb tanulókkal. A foglalkozások célja, hogy növekedjen a társas tanulásban részt vevő tanulók természettudomány iránti érdeklődése, gyarapodjon tudásuk, továbbá, hogy fejlődjenek a szociális és a kommunikációs készségeik. Emellett a tanulók megismerhetik a tutor általi tanulási formát, amelynek lényege, hogy a tanulási folyamatot előre felkészült tanuló irányítja. A program fél évig tartott, egyenletesen elosztva, a környezetismeret- órák keretében. A tanulókísérleteket a tutorok irányították hat állandó párt alkotva, a negyedikesek alkalmanként három kísérletet végeztek el 4-5 fős csoportokban. Kérdőíves kutatásunkban nyitott és zárt kérdésekkel vizsgáltuk a diákok benyomásait a programról. A program a tutorált és a tutor diákoknak is tetszett, azonban a tutoráltaknak szignifikánsan jobban. A program céljaként a negyedikesek a tanulást, a tudásgyarapítást jelölték meg, míg a hatodikosok a tanítást és a természet megismerését. Mindkét korosztály a program hasznaként a tanulást és az ismeretszerzést említette. A zárt kérdésekre adott válaszok is megerősítik, hogy mind a tutoráltak, mind a tutorok didaktikai szempontból hasznosabbnak érezték a programot, szemben a szociális hatásokkal. A negyedikesek úgy vélték, hogy a kísérletezésben és a társas tanulásban fejlődtek, a hatodikosok ugyancsak a kísérletezésben, továbbá a természetismereti tudásban. A hangzavar és a fegyelmezési problémák jelentettek negatívumot mindkét korosztálynál. Eredményeink alapján a program működőképes, és jó kiindulást jelent arra, hogy további iskolákat bevonva, elő- és utóméréssel vizsgáljuk a hatékonyságát. | |
650 | 4 | |a Oktatástudomány | |
700 | 0 | 1 | |a Korom Erzsébet |e aut |
856 | 4 | 0 | |u http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/27456/1/iskolakultura_2023_004_038-053.pdf |z Dokumentum-elérés |