Motivációk a nem pénzügyi információk közzététele mögött – interjús kutatás a közérdeklődésre számot tartó szervezetek kommunikációjáról

A TANULMÁNY CÉLJA A vállalkozások kommunikációja a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) információkról, többek között a nem pénzügyi jelentések közzétételével valósul meg. Ezek publikálása a közérdeklődésre számot tartó gazdálkodók egy részének a 2017-es üzleti évtől kezdődően kötelező...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Lippai-Makra Edit
Kovács Zsuzsanna Ilona
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2021
Sorozat:MARKETING ÉS MENEDZSMENT 55 No. 1
doi:10.15170/MM.2021.55.01.05

mtmt:32076995
Online Access:http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/21873
LEADER 03228nab a2200217 i 4500
001 publ21873
005 20210708085746.0
008 210708s2021 hu o 0|| zxx d
022 |a 1219-0349 
024 7 |a 10.15170/MM.2021.55.01.05  |2 doi 
024 7 |a 32076995  |2 mtmt 
040 |a SZTE Publicatio Repozitórium  |b hun 
041 |a zxx 
100 2 |a Lippai-Makra Edit 
245 1 0 |a Motivációk a nem pénzügyi információk közzététele mögött – interjús kutatás a közérdeklődésre számot tartó szervezetek kommunikációjáról  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Lippai-Makra Edit 
260 |c 2021 
300 |a 55-65 
490 0 |a MARKETING ÉS MENEDZSMENT  |v 55 No. 1 
520 3 |a A TANULMÁNY CÉLJA A vállalkozások kommunikációja a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) információkról, többek között a nem pénzügyi jelentések közzétételével valósul meg. Ezek publikálása a közérdeklődésre számot tartó gazdálkodók egy részének a 2017-es üzleti évtől kezdődően kötelező az Európai Unióban. Jelen kutatásunk során e szabályozás hatását illetve azon magyar tőzsdén jegyzett cégek beszámolási gyakorlattal kapcsolatos motivációit és döntéseit vizsgáltuk, melyek a 2014/95/EU irányelv hatálya alá esnek. Tanulmányunk célja, hogy azonosítsuk a vállalkozások fenntarthatósággal kapcsolatos közzétételének tartalmára és formájára ható tényezőket. ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN Kutatásunk során szakértői interjúkat készítettünk a jelentést tevő vállalatok kommunikációs szakembereivel, egy könyvvizsgálóval, és egy intézményi befektetővel. Minden interjúalanyunk munkájának szerves részét képezi a fenntarthatósággal kapcsolatos vállalati kommunikáció, vagy az adatok előállításáért felelősek, vagy azok felhasználóiként vannak jelen.LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK Az érintettek információs igényének szakirodalomban megfogalmazott motiváló szerepe igazolódott: kulcsszerepük elsősorban a befektetőknek, továbbá a munkavállalóknak illetve a fogyasztóknak van. A legismertebb standard a GRI (Global Reporting Initiative), a vállalkozások pedig számos értékelő ügynökség előírásait követik a jelentések összeállításakor. Az interjúkból kiderült, hogy a jelentéseket készítő gazdálkodók és az érintettek számára a megfelelő minőségű adatok előállítása és azok értékelése jelent kihívást, melynek legfőbb oka a nem pénzügyi információk sokszínűsége.GYAKORLATI JAVASLATOK A nem pénzügyi információk sokszínűsége, és a szerteágazó kommunikációs formák miatt az érintettek számára nehézségekbe ütközik az egyes vállalatok nem pénzügyi teljesítményének összehasonlítása. A vállalkozások számára ezért valamelyik széleskörben elterjedt standard (pl.: GRI) használata javasolható. Az érintettek érdekeit szem előtt tartva a szabályalkotóknak megfontolásra javasoljuk, hogy egységes formát írjanak elő a jelentéstevő szervezeteknek. 
700 0 1 |a Kovács Zsuzsanna Ilona  |e aut 
856 4 0 |u http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/21873/1/MM_2021_01_Lippai-Makra_Kovacs_5.pdf  |z Dokumentum-elérés