Számítógépes szókincsmérő teszt kisiskolás diákok részére alkalmazhatóság, megbízhatóság, működés /

Even in the initial years of primary school, there are considerable differences between students in basic skills, and this becomes more pronounced as the years proceed (Nagy, 2017). The proportions of pupils who do not develop adequate reading skills by the end of the eighth grade are increasing, wh...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Magyar Andrea
Habók Anita
Molnár Gyöngyvér
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalom­tudományi Kar Szeged 2023
Sorozat:Magyar pedagógia : a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának folyóirata 123 No. 1
Kulcsszavak:Képességvizsgálat - gyermekkor - számítógép alkalmazása, Beszédfejlődés - gyermek - tesztvizsgálat - számítógép alkalmazása, Szókincs - mérés - gyermekkor - számítógép alkalmazása, Pedagógiai kutatás - számítógép alkalmazása
Tárgyszavak:
doi:10.14232/mped.2023.1.33

Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/74501
LEADER 03082nab a2200265 i 4500
001 misc74501
005 20231218120846.0
008 231218s2023 hu o 000 hun d
022 |a 0025-0260 
024 7 |a 10.14232/mped.2023.1.33  |2 doi 
040 |a SZTE Miscellanea Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
041 |a eng 
100 1 |a Magyar Andrea 
245 1 0 |a Számítógépes szókincsmérő teszt kisiskolás diákok részére  |h [elektronikus dokumentum] :  |b alkalmazhatóság, megbízhatóság, működés /  |c  Magyar Andrea 
260 |a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalom­tudományi Kar  |b Szeged  |c 2023 
300 |a 33-47 
490 0 |a Magyar pedagógia : a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának folyóirata  |v 123 No. 1 
520 3 |a Even in the initial years of primary school, there are considerable differences between students in basic skills, and this becomes more pronounced as the years proceed (Nagy, 2017). The proportions of pupils who do not develop adequate reading skills by the end of the eighth grade are increasing, which has a significant impact on their further learning and their life chances in the labor market (OECD, 2023). Even in lower secondary education, it is essential that students have an adequate level of reading and word processing skills. This requires a knowledge of the specialized language and terminology of the given subject. The aim of our research was to develop and empirically test an online, computer game-based vocabulary test for young students. The corpus of the vocabulary test was taken from the vocabulary of the current textbooks in the primary school textbook catalogue. The developed instrument consisted of four different types of tasks measuring vocabulary without dependence on content and one set of tasks embedded in a text comprehension task. A total of 150 students in grades 2-5 participated in the study. The Cronbach’s α (0.90) and person-separation reliability (0.91) of the test were adequate. The results of the Rasch analysis confirmed that the test worked well and that the tasks were appropriate for measuring the ability level of the age group studied. The level of difficulty of the tasks covered the ability range of the age group examined; and the test well differentiated between students. The main pedagogical relevance of the research is that the assessment tool is an online test that can be used in a classroom setting and provides immediate feedback to teachers and children through automatic evaluation, thus providing a basis for further development. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Oktatástudomány 
695 |a Képességvizsgálat - gyermekkor - számítógép alkalmazása, Beszédfejlődés - gyermek - tesztvizsgálat - számítógép alkalmazása, Szókincs - mérés - gyermekkor - számítógép alkalmazása, Pedagógiai kutatás - számítógép alkalmazása 
700 0 1 |a Habók Anita  |e aut 
700 0 1 |a Molnár Gyöngyvér  |e aut 
856 4 0 |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/74501/1/mp_2023_001_033-047.pdf  |z Dokumentum-elérés