Középfokú szakképzésben oktatók szakmai elégedettsége
A pedagógus pálya a társadalmi megbecsülés, az anyagi helyzet és a szakmai karrier szempontjából kevésbé vonzó, mint más diplomát igénylő szakmák, ennek ellenére a pedagógusok túlnyomó többsége szereti a munkáját. Kutatásokból tudjuk, hogy intézménytípusonként eltérés mutatható ki a pedagógusok, okt...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Szeged
2022
|
Sorozat: | Iskolakultúra
32 No. 4 |
Kulcsszavak: | Szakmai elégedettség, Oktatásügy - Magyarország - 21. sz. |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/70874 |
LEADER | 05887nab a2200217 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | misc70874 | ||
005 | 20220608090315.0 | ||
008 | 220608s2022 hu o 0|| hun d | ||
022 | |a 1215-5240 | ||
040 | |a SZTE Miscellanea Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hun | ||
100 | 1 | |a Vályogos Krisztina | |
245 | 1 | 0 | |a Középfokú szakképzésben oktatók szakmai elégedettsége |h [elektronikus dokumentum] / |c Vályogos Krisztina |
260 | |a Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |b Szeged |c 2022 | ||
300 | |a 94-112 | ||
490 | 0 | |a Iskolakultúra |v 32 No. 4 | |
520 | 3 | |a A pedagógus pálya a társadalmi megbecsülés, az anyagi helyzet és a szakmai karrier szempontjából kevésbé vonzó, mint más diplomát igénylő szakmák, ennek ellenére a pedagógusok túlnyomó többsége szereti a munkáját. Kutatásokból tudjuk, hogy intézménytípusonként eltérés mutatható ki a pedagógusok, oktatók anyagi helyzetének megítélésében, szakmai céljaik megvalósulásának mértékében és a tanulói teljesítményekkel való elégedettségben. Kutatásunkban arra a kérdésre keressük a választ, hogy a magasabb presztízsű intézménytípusban tanítók szakmailag sikeresebnek ítélik-e meg munkájukat, mint az alacsonyabb presztízsű intézménytípusban oktatók. Hipotézisünk szerint az oktatók szakmai elégedettsége attól az intézménytípustól függ, melyben oktatnak. Az online kérdőíves vizsgálat 2020. november-december hónapban zajlott, melyre 168 kitöltés érkezett, elsősorban az észak-alföldi régió szakképzési centrumaiban oktatók részvételével. A minta nem tekinthető reprezentatívnak. 5-fokozatú Likert-skála segítségével térképeztük fel az oktatók szakmai sikerességét és annak megélt mértékét a tudásátadás, az értékrend-formálás, szocializáció, szakmai innováció, a szülőkkel és kollégákkal való együttműködés, a kreativitás, problémamegoldás és az önképzés területén, és a válaszokat egyszerű kereszttáblás elemzéssel dolgoztuk fel. Az intézménytípusok szerinti vizsgálatot nehezíti, hogy az oktatók többsége egyszerre többféle programban oktat. Az adatok elemzéséből látjuk, hogy a kizárólag technikumban oktatók érzik magukat a legsikeresebbnek, majd őket a szakképző iskolában oktatók követik, a legkevésbé sikeresnek a szakgimnáziumban oktatók érzik magukat. Ugyanakkor, ha a kizárólag technikumban oktatók és a technikum mellett más programtípusban is oktatók válaszait tekintjük egy csoportnak, akkor már ők ítélik magukat a legkevésbé sikeresnek. Akár leszűkítve, akár a fent említett módon kibővítve elemezzük az oktatói válaszokat, a kizárólag technikumban vagy technikumban is oktatók az innováció és a tudásátadás területén a középfokú szakképzésben a legsikeresebbnek érzik magukat. Kutatásunk eredményeinek általánosíthatósága korlátozott, az eredmények alapján nem igazolódott hipotézisünk, miszerint a magasabb presztízsű technikumi képzésben oktatók a legelégedettebbek szakmai sikerességükkel. The teaching career is less attractive in terms of social esteem, financial situation and professional career than other professions requiring a degree. However, the vast majority of teachers love their job. Research shows that in the various types of institutions there is a difference in teachers’ and instructors’ assessment of the financial situation, the extent to which their professional goals are achieved and their satisfaction with student achievements. In our research, we seek to answer the question of whether teachers in a higher-prestige type of institution judge their work to be more successful professionally than teachers in a lower-prestige type of institution. According to our hypothesis, instructors’ professional satisfaction depends on the type of institution in which they teach. The online study took place in November-December 2020. The questionnaire was filled in by 168 teachers, who were mainly from vocational training centres in the Northern Great Plain region. The sample cannot be considered representative. Using a 5-point Likert scale, we discovered instructors’ professional success of the and to what extent they perceive it in the fields of knowledge transfer, value system formation, socialization, professional innovation, cooperation with parents and colleagues, creativity, problem solving and self-education. We assessed the responses with a simple cross-table analysis. The examination by type of institution is complicated by the fact that the majority of instructors teach in several programmes at the same time. Data analysis showed that teachers who work only in technical schools feel the most successful, followed by instructors in vocational schools and those working in vocational secondary schools feel the least successful. Nonetheless, if we consider the responses of teachers working only in technical schools and teachers working in other types of programmes and a technical school as one group, they recognise themselves the least successful. We can analyse the responses either narrowed down or expanded in the aforementioned way, instructors who teach in technical schools feel the most successful in the field of innovation and knowledge transfer in secondary vocational education and training. The generalization of the results of our research is limited. Based on results, our hypothesis that teachers in a higher-prestige technical training are the most satisfied with their professional success has not been confirmed. | |
650 | 4 | |a Társadalomtudományok | |
650 | 4 | |a Oktatástudomány | |
695 | |a Szakmai elégedettség, Oktatásügy - Magyarország - 21. sz. | ||
856 | 4 | 0 | |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/70874/1/iskolakultura_2022_004_094-112.pdf |z Dokumentum-elérés |