Hátrányos helyzetű tanulók digitális oktatása a koronavírus okozta iskolabezárás idején

A koronavírus terjedésének megállítása érdekében bevezetett digitális oktatás vélhetően számos akadályba ütközött a hátrányos helyzetű tanulók esetében. Ugyanakkor ennek részleteiről hazai viszonylatba még alig rendelkezünk információkkal. Kutatásunk célja az volt, hogy a hátrányos helyzetű tanulók...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Kende Ágnes
Messing Vera
Fejes József Balázs
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2021
Sorozat:Iskolakultúra 31 No. 2
Kulcsszavak:Pedagógia - digitális, Digitális technika használata, Tanár-diák kapcsolat - kommunikáció, Oktatási módszer, Hátrányos helyzet - oktatásügy, Koronavírus járvány
Tárgyszavak:
doi:10.14232/ISKKULT.2021.02.76

Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/58067
LEADER 02949nab a2200289 i 4500
001 misc58067
005 20210609123817.0
008 210609s2021 hu o 0|| hun d
022 |a 1215-5233 
024 7 |a 10.14232/ISKKULT.2021.02.76  |2 doi 
040 |a SZTE Miscellanea Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Kende Ágnes 
245 1 0 |a Hátrányos helyzetű tanulók digitális oktatása a koronavírus okozta iskolabezárás idején  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Kende Ágnes 
260 |a Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar  |b Szeged  |c 2021 
300 |a 76-97 
490 0 |a Iskolakultúra  |v 31 No. 2 
520 3 |a A koronavírus terjedésének megállítása érdekében bevezetett digitális oktatás vélhetően számos akadályba ütközött a hátrányos helyzetű tanulók esetében. Ugyanakkor ennek részleteiről hazai viszonylatba még alig rendelkezünk információkkal. Kutatásunk célja az volt, hogy a hátrányos helyzetű tanulók célcsoportjára fókuszálva 2020 tavaszán feltárjuk a digitális oktatás első hónapjának tapasztalatait. Elemzésünk alapja egy online kérdőív, amelyet 425 pedagógus töltött ki. A kérdőíven alapuló elemzést iskolaigazgatókkal és roma, vagy roma közösségeket támogató civilszervezetek vezetőivel készült interjúk egészítik ki. Feltételezéseinknek megfelelően a hátrányos helyzetű tanulók nagyobb arányban maradtak ki a digitális oktatásból. A megfelelő tanulási tér és az önálló tanulásoz szükséges képességek hiányát az internetelérés és az IKT- eszközök hiánynál is nagyobb arányban említették akadályként a pedagógusok. A kistelepülésen élő hátrányos helyzetű és roma tanulók helyzete különösen aggasztónak tűnik. Amennyiben nem szakadt meg a kapcsolat az iskola és a tanuló között, a digitális oktatás a fenti okok miatt akkor sem valósult meg; a hátrányos helyzetű tanulók gyakran csupán papíron, heti rendszerességgel kaptak tanulnivalót és feladatokat. Szülői segítség nélkül vélhetően nem tudtak megfelelően tanulni, fejlődni ebben az időszakban. Eredményeink alapján a online oktatás következményeként az oktatási egyenlőtlenségek növekedése prognosztizálható hazánkban. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Oktatástudomány 
650 4 |a Általános oktatás (benne képzés, pedagógia, didaktika) 
650 4 |a Oktatás: rendszerek és intézmények, oktatás és tanulás 
650 4 |a ICT az oktatásban és a tanulásban 
695 |a Pedagógia - digitális, Digitális technika használata, Tanár-diák kapcsolat - kommunikáció, Oktatási módszer, Hátrányos helyzet - oktatásügy, Koronavírus járvány 
700 0 1 |a Messing Vera  |e aut 
700 0 1 |a Fejes József Balázs  |e aut 
856 4 0 |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/58067/1/iskolakultura_2021_002_076-097.pdf  |z Dokumentum-elérés