Harmadik csapás a felsőoktatási felvételi ingadozásai - avagy az oktatáspolitika társadalomismeretének hiánya /

Az írás a hazai felsőoktatási felvételi tendenciáit és annak néhány összefüggését mutatja be a 2020. évi felvételi – sokak által meglepőnek vélt – alakulásával kapcsolatban. A tanulmány először a 2020-as általános felvételi eljárás során tapasztalt radikális jelentkezőlétszám – s nyomában felvett lé...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Polónyi István
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2020
Sorozat:Iskolakultúra 30 No. 10
Kulcsszavak:Felsőoktatás, Oktatáspolitika, Neveléstudomány
Tárgyszavak:
doi:10.14232/ISKKULT.2020.10.25

Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/57391
LEADER 03446nab a2200253 i 4500
001 misc57391
005 20201212125506.0
008 201212s2020 hu o 0|| zxx d
022 |a 1215-5233 
024 7 |a 10.14232/ISKKULT.2020.10.25  |2 doi 
040 |a SZTE Miscellanea Repozitórium  |b hun 
041 |a zxx 
100 1 |a Polónyi István 
245 1 0 |a Harmadik csapás   |h [elektronikus dokumentum] :  |b a felsőoktatási felvételi ingadozásai - avagy az oktatáspolitika társadalomismeretének hiánya /  |c  Polónyi István 
260 |a Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar  |b Szeged  |c 2020 
300 |a 25-37 
490 0 |a Iskolakultúra  |v 30 No. 10 
520 3 |a Az írás a hazai felsőoktatási felvételi tendenciáit és annak néhány összefüggését mutatja be a 2020. évi felvételi – sokak által meglepőnek vélt – alakulásával kapcsolatban. A tanulmány először a 2020-as általános felvételi eljárás során tapasztalt radikális jelentkezőlétszám – s nyomában felvett létszám - visszaesés okait elemzi. Az elemzés rámutat, hogy a visszaesés alapvetően az emelt szintű érettség kötelezővé tételének a következménye. Megvizsgálja a visszaesés szakirányokra és intézményekre gyakorolt hatását, feltárva, hogy az leginkább a vidéki intézmények szenvedik meg, s ezzel együtt a társadalom alsóbb rétegei. A tanulmány elemzi a 2008-as és a 2013-as jelentkező létszámvisszaesést is, bemutatva hogy az előző egy tandíj-bevezetési kísérlet következménye volt, s a 2013-as is a felsőoktatási költségmegosztás tervezett változása nyomán következett be. Befejezésül az írás rámutat, hogy a 2013-as és a 2020-as jelentkezési és felvett létszámvisszaesés a munkaalapú államot megvalósító konzervatív kormány tudatos felsőoktatás-politikájának következménye. The paper presents the tendencies of enrolment in higher education in Hungary and some of its correlations, related to enrolment in 2020, which many consider surprising. The study first analyzes the reasons for the radical decline in enrolment in the 2020 general recruitment process - and examines the resulting decline in the number of higher education entrants. The analysis points out that the downturn is essentially a consequence of the fact that high level maturity exams have been made mandatory. It examines the impact of the downturn on specializations and institutions, revealing that it is rural institutions that suffer the most, and with it the lower strata of society. The study also analyzes why there was a decline in the number of higher education applicants in 2008 and 2013. The paper shows that the former was due to an attempt to introduce tuition fees, and the decrease in 2013 is also a consequence of the planned change in higher education cost sharing. Finally, the paper points out that the decline in enrolment and entry into higher education in 2013 and 2020 is a consequence of the conscious higher education policy of a conservative government implementing a “work-based state”. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Oktatástudomány 
650 4 |a Általános oktatás (benne képzés, pedagógia, didaktika) 
650 4 |a Oktatáspolitika 
695 |a Felsőoktatás, Oktatáspolitika, Neveléstudomány 
856 4 0 |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/57391/1/iskolakultura_2020_010_025-037.pdf  |z Dokumentum-elérés