A leterheltség és a tanulmányi motiváció összefüggése szakgimnáziumi tanulóknál

A diákok iskolai leterheltsége sokat kutatott terület, amelyet leggyakrabban az óraszámokkal és a tanulmányokhoz kapcsolódó feladatok mennyiségével kapcsolatban tárgyalnak. Egy másik szempontú megközelítést jelent a diákok pszichológiai értelemben vett leterheltségének vizsgálata, amelyhez elméleti...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Jagodics Balázs
Varga Ramóna
Szénási Szilvia
Nagy Katalin
Szabó Éva
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2020
Sorozat:Iskolakultúra 30 No. 3
Kulcsszavak:Tanulmányi motiváció
Tárgyszavak:
doi:10.14232/ISKKULT.2020.3.35

Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/55871
LEADER 04171nab a2200277 i 4500
001 misc55871
005 20200515135922.0
008 200515s2020 hu o 0|| zxx d
022 |a 1215-5233 
024 7 |a 10.14232/ISKKULT.2020.3.35  |2 doi 
040 |a SZTE Miscellanea Repozitórium  |b hun 
041 |a zxx 
100 1 |a Jagodics Balázs 
245 1 2 |a A leterheltség és a tanulmányi motiváció összefüggése szakgimnáziumi tanulóknál  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Jagodics Balázs 
260 |a Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar  |b Szeged  |c 2020 
300 |a 35-49 
490 0 |a Iskolakultúra  |v 30 No. 3 
520 3 |a A diákok iskolai leterheltsége sokat kutatott terület, amelyet leggyakrabban az óraszámokkal és a tanulmányokhoz kapcsolódó feladatok mennyiségével kapcsolatban tárgyalnak. Egy másik szempontú megközelítést jelent a diákok pszichológiai értelemben vett leterheltségének vizsgálata, amelyhez elméleti keretként jelen kutatásban a követelmény-erőforrás modellt alkalmaztuk (Demerouti és mtsai, 2001). Ez a keretrendszer képes megragadni a leterheltséghez hozzájáruló tényezőket, például a negatív érzelmeket és a mentális megterhelést, illetve az azok ellen ható erőforrásokat (pl. tanárok támogatása, kontroll és személyes fejlődés lehetősége). A kérdőíves vizsgálatban 329 szakgimnáziumi tanuló vett részt. Mérőeszközként az Iskolai Követelmény-Erőforrás Kérdőívet és a Tanulmányi Motiváció Kérdőívet alkalmaztuk. A korrelációelemzés eredményei szerint az erőforrások pozitív kapcsolatban állnak a belső és külső tanulmányi motivációval egyaránt. A követelmények a motivációs típusok közül egyedül az amotivációval mutattak együtt járást. A követelmények és erőforrások különbségeként meghatározott leterheltség pontszáma pedig negatív kapcsolatban állt a motivációval. A kutatás eredményei fontos hozzájárulást jelenthetnek a diákokat érő pszichológiai hatások megértésében. A statisztikai elemzések adatai szerint fontos szerepe lehet az erőforrások elérhetővé tételének a diákok leterheltségének csökkentésében, például a személyes fejlődés lehetőségének, a tanulásban megtapasztalt autonómia és kontroll kialakításával, illetve a szülői és tanári támogatás erősítésével. Student workload is a popular area of research, which is frequently measured by class hours and quantity of school-related tasks. On the other hand, is it possible to grasp students’ psychological strain by using the demand-resource theory, which provides the theoretical background of the present study. This framework can describe the factors leading to heavy demands, such as negative emotions and mental workload. Moreover, it can distinguish those resources (support of teachers, control and personal development) which can counter balance the effects of demands. 329 high school students participated in our survey study, in which the School Demand-Resource Questionnaire and the Academic Motivation Scale were used. The results of correlation analysis showed that the resources are positively linked to both intrinsic and extrinsic motivation. Demands were linked out of the motivational types only to the amotivation scale. Workload, which was defined by the difference between demands and resources, was connected negatively to motivation. The results of the research could contribute to the understanding of psychological effects, which students face in school. The results could imply making resources available could reduce subjective workload. For example possibility of personal development, autonomy and control during studying, and support of both teachers and parents could be useful methods. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Oktatástudomány 
695 |a Tanulmányi motiváció 
700 0 1 |a Varga Ramóna  |e aut 
700 0 1 |a Szénási Szilvia  |e aut 
700 0 1 |a Nagy Katalin  |e aut 
700 0 1 |a Szabó Éva  |e aut 
856 4 0 |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/55871/1/iskolakultura_2020_03_035-049.pdf  |z Dokumentum-elérés