A mozgóképkultúra és médiaismeret tantárgy, valamint a tudatos médiahasználat oktatásának helyzete és szerepe a magyar közoktatásban

A média folyamatosan jelen van az életünkben, használjuk a munkához, a szórakozásban, az oktatásban, az élet minden területén. Tudatosan használjuk? Vajon minden korosztály tudatosan használja? Az iskolában megtanítják a tudatos médiahasználatot a diákoknak? Egyáltalán mit értünk ma hazánkban médiao...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Kiss Anna
Segesdi Gergő
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2020
Sorozat:Iskolakultúra 30 No. 1-2
Kulcsszavak:Médiaismeret, Oktatásügy, Pedagógia
Tárgyszavak:
doi:10.14232/ISKKULT.2020.1-2.29

Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/48063
LEADER 04396nab a2200289 i 4500
001 misc48063
005 20220412150927.0
008 200515s2020 hu o 0|| zxx d
022 |a 1215-5233 
024 7 |a 10.14232/ISKKULT.2020.1-2.29  |2 doi 
040 |a SZTE Miscellanea Repozitórium  |b hun 
041 |a zxx 
100 1 |a Kiss Anna 
245 1 2 |a A mozgóképkultúra és médiaismeret tantárgy, valamint a tudatos médiahasználat oktatásának helyzete és szerepe a magyar közoktatásban  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Kiss Anna 
260 |a Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar  |b Szeged  |c 2020 
300 |a 29-46 
490 0 |a Iskolakultúra  |v 30 No. 1-2 
520 3 |a A média folyamatosan jelen van az életünkben, használjuk a munkához, a szórakozásban, az oktatásban, az élet minden területén. Tudatosan használjuk? Vajon minden korosztály tudatosan használja? Az iskolában megtanítják a tudatos médiahasználatot a diákoknak? Egyáltalán mit értünk ma hazánkban médiaoktatáson? Ezek a kérdések adták munkánk kiindulópontját. A dolgozat két nagyobb tematikus egységre oszlik. Az első egységben a Nemzeti Alaptanterv médiaoktatásra vonatkozó részének rövid tárgyalása után következik az a rész, amelyben a médiatudatosság tárgykörét, a hazai médiaoktatás helyzetét, valamint a fiatalok médiahasználati szokásait vizsgáltuk meg. A második tematikus egységben egy általunk elvégzett kérdőíves felmérés eredményeit taglaltuk, és próbáltunk azokból releváns következtetéseket levonni. Bár nem volt lehetőségünk reprezentatív felmérés elvégzésére, ennek ellenére úgy gondoljuk, hogy ez a vizsgálat így is értékes eredményekkel szolgált. Kérdőívünket 301 válaszadó töltötte ki. Meglepő volt tapasztalni, hogy a médiaórák milyen nagy arányban zajlanak fókuszálatlanul. Ezen túlmenően meglepő eredmény volt még, hogy milyen kevéssé frekventált a tudatos médiahasználat oktatása, annak ellenére, hogy a 2012-es, jelenleg is érvényben lévő Nemzeti alaptanterv nagy hangsúlyt helyez a médiatudatosság oktatására. Ezzel összhangban a kérdőívünket kitöltő válaszadók többsége is azt gondolja, hogy a médiaoktatásra igenis szükség van, valamint közel 50%-uk azt a választ adta, hogy a tudatos médiahasználatra kellene helyezni a hangsúlyt az oktatás során. The media surrounds us continuously, we use it at work, for entertainment, for educational purposes, and in every field of our lives. Do we use it consciously? Does every generation use it consciously? Are children taught in schools how to use the media consciously? What does media education mean in current terms in Hungary? These questions form the starting point of our study. This paper includes two bigger thematic units. In the first unit, after discussing briefly the National Core Curriculum-related part of media education, we examine the subject of media literacy, the situation of media education in Hungary, and the media consumption habits of younger generations as well. In the second unit, we present the results of our own survey and attempt to draw the relevant conclusions. Although we did not have the opportunity to make a representative survey, nonetheless we think that our research provides valuable information. Our survey was filled out by 301 respondents. It is surprising to see the high proportion of media classes led in an unfocused way. Furthermore, another surprising conclusion is how little emphasis is placed on teaching media literacy, while in the current National Core Curriculum introduced in 2012, a great emphasis is placed on this field. Accordingly, the majority of our respondents think that media education is essential, and almost 50% of them suggest that, in such classes, emphasis should be put on teaching conscious media use. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Oktatástudomány 
650 4 |a Általános oktatás (benne képzés, pedagógia, didaktika) 
650 4 |a Oktatás: rendszerek és intézmények, oktatás és tanulás 
650 4 |a Iskolai oktatás 
650 4 |a Média és kommunikáció 
695 |a Médiaismeret, Oktatásügy, Pedagógia 
700 0 1 |a Segesdi Gergő  |e aut 
856 4 0 |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/48063/1/iskolakultura_2020_1-2_029-046.pdf  |z Dokumentum-elérés