Középiskolások és egyetemisták szociálisprobléma-megoldásának nem szerinti különbségei
A longitudinális kutatás célja a szociálisprobléma-megoldás elsősorban nem szerinti jellemzőinek és különbségeinek vizsgálata volt 9–10. évfolyamos középiskolások és 1–2. éves egyetemisták körében. E különbségek mellett elemeztük az életkori sajátosságokat és azok változásait is. A problémamegoldás...
Elmentve itt :
Szerzők: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Szeged
2019
|
Sorozat: | Iskolakultúra
29 No. 6 |
Kulcsszavak: | Longitudinális kutatás, Problémamegoldás, Szocializáció |
doi: | 10.14232/ISKKULT.2019.6.49 |
Online Access: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/46517 |
LEADER | 02455nab a2200265 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | misc46517 | ||
005 | 20191126090757.0 | ||
008 | 191126s2019 hu o 0|| zxx d | ||
022 | |a 1215-5233 | ||
024 | 7 | |a 10.14232/ISKKULT.2019.6.49 |2 doi | |
040 | |a SZTE Miscellanea Repozitórium |b hun | ||
041 | |a zxx | ||
100 | 1 | |a Kasik László | |
245 | 1 | 0 | |a Középiskolások és egyetemisták szociálisprobléma-megoldásának nem szerinti különbségei |h [elektronikus dokumentum] / |c Kasik László |
260 | |a Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |b Szeged |c 2019 | ||
300 | |a 49-61 | ||
490 | 0 | |a Iskolakultúra |v 29 No. 6 | |
520 | 3 | |a A longitudinális kutatás célja a szociálisprobléma-megoldás elsősorban nem szerinti jellemzőinek és különbségeinek vizsgálata volt 9–10. évfolyamos középiskolások és 1–2. éves egyetemisták körében. E különbségek mellett elemeztük az életkori sajátosságokat és azok változásait is. A problémamegoldás jellemzőinek mérésére az SPSI–R-t (Social Problem-Solving Inventory–Revised, D’Zurilla et al., 2004; Kasik et al., 2010) és a NEGORI-t (Negatív problémaorientáció, Kasik et al., 2018) alkalmaztuk. Mindkét mérőeszköz – akárcsak a korábbi elemzések során – e kutatásban is jó megbízhatósági mutatókkal rendelkezett. A szociálisprobléma-megoldás életkori változása jól tükrözi a korábbi hazai és nemzetközi kutatások tapasztalatait. A diákok körében nőtt a negatív viszonyulás és az elkerülés, míg az egyetemistáknál nincs jelentős változás. A negatív orientáció részletesebb (NEGORI-val történő) elemzése alátámasztotta az SPSI–R által mutatott változásokat a középiskolások esetében, ám az egyetemistáknál nem. A lányok és a fiúk között több területen van eltérés, mint a férfi és a női hallgatók között, utóbbiaknál az eltérések kevésbé stabilak. További kutatások szükségesek ahhoz, hogy a feltételezett környezeti hatástól függő változásról pontosabb képet tudjunk alkotni. | |
695 | |a Longitudinális kutatás, Problémamegoldás, Szocializáció | ||
700 | 0 | 1 | |a Gál Zita |e aut |
700 | 0 | 1 | |a Jámbori Szilvia |e aut |
700 | 0 | 1 | |a Fejes József Balázs |e aut |
700 | 0 | 1 | |a Nagy Krisztina |e aut |
700 | 0 | 2 | |a Szabó Hangya Lilla |e aut |
856 | 4 | 0 | |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/46517/1/iskolakultura_2019_06_049-061.pdf |z Dokumentum-elérés |