Elsőéves egyetemi hallgatók szövegértés-fejlettsége és olvasási attitűdjei
A felsőoktatási lemorzsolódás csökkentésében jelentős szerepe lehet egy olyan támogató rendszer kialakításának, amely objektív képet ad a hallgatók előzetes tudásáról, képességeiről, valamint igazodik azok aktuális fejlettségi szintjéhez. A Szegedi Tudományegyetemen egy átfogó projekt keretében a ha...
Elmentve itt :
Szerzők: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Szeged
2019
|
Sorozat: | Iskolakultúra
29 No. 1 |
Kulcsszavak: | Szövegértés, Felsőoktatás |
doi: | 10.14232/ISKKULT.2019.1.55 |
Online Access: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/46460 |
LEADER | 03068nab a2200217 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | misc46460 | ||
005 | 20191125134111.0 | ||
008 | 191125s2019 hu o 0|| zxx d | ||
022 | |a 1215-5233 | ||
024 | 7 | |a 10.14232/ISKKULT.2019.1.55 |2 doi | |
040 | |a SZTE Miscellanea Repozitórium |b hun | ||
041 | |a zxx | ||
100 | 1 | |a Hódi Ágnes | |
245 | 1 | 0 | |a Elsőéves egyetemi hallgatók szövegértés-fejlettsége és olvasási attitűdjei |h [elektronikus dokumentum] / |c Hódi Ágnes |
260 | |a Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |b Szeged |c 2019 | ||
300 | |a 55-67 | ||
490 | 0 | |a Iskolakultúra |v 29 No. 1 | |
520 | 3 | |a A felsőoktatási lemorzsolódás csökkentésében jelentős szerepe lehet egy olyan támogató rendszer kialakításának, amely objektív képet ad a hallgatók előzetes tudásáról, képességeiről, valamint igazodik azok aktuális fejlettségi szintjéhez. A Szegedi Tudományegyetemen egy átfogó projekt keretében a hallgatói lemorzsolódás kezelésére alkalmas szolgáltatások kifejlesztésének első pilléreként kidolgoztak egy olyan online értékelési rendszert, amely segítségével meghatározható, hogy a hallgatók a tanulási sikeresség szempontjából meghatározó jelentőségű területeken milyen induló képességszinttel kezdik meg egyetemi tanulmányaikat, melyek azok a területek, ahol a lemorzsolódás csökkentése és az egyetemi tanulmányok hatékonyságának növelése érdekében további fejlesztésre szorulnak (Molnár és Csapó, 2019). A tanulás és fejlődés, iskolai és társadalmi boldogulás szempontjából kulcsfontosságú készség a szövegértés, ezért e terület mérése 2015-től, a projekt kezdetétől minden szeptemberben megvalósul. Jelen tanulmány célja a felsőfokú tanulmányaikat 2017-ben megkezdő hallgatók (N=1351) szövegértés és olvasási attitűd eredményeinek bemutatása néhány háttérváltozó tükrében. Adataink alapján kevés hallgató teljesítménye esett az átlagnál egy szórásnyival gyengébb tartományba, így feltételezhetően csekély a valószínűsége, hogy szövegértési nehézségek fogják a vizsgálatban részt vevők lemorzsolódását okozni. Figyelemre méltó, hogy bár esetenként az elemzések mind a szövegformák, mind a nem tekintetében igazoltak szignifikáns különbségeket, mértékük elhanyagolható, ezek vonatkozásában pedagógiai intervenció, odafigyelés nem látszik szükségesnek. Adataink nem csak arra engednek következtetni, hogy a vizsgált populáció túlnyomó része rendelkezik az egyetemi tanulmányokhoz szükséges szövegértési képességgel, de azt is igazolják, hogy az elsőéves hallgatók pozitív attitűddel rendelkeznek az olvasás iránt, s akiknek a szövegértése jobb, az olvasási attitűdje is pozitívabb, mint azoknak, akiknek a teljesítménye gyengébb. | |
695 | |a Szövegértés, Felsőoktatás | ||
700 | 0 | 1 | |a Tóth Edit |e aut |
856 | 4 | 0 | |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/46460/1/iskolakultura_2019_01_055-067.pdf |z Dokumentum-elérés |