Tanulmányi versenyek tanári szemmel
A tanulmányi versenyek problémakörét a pedagógiai és pszichológiai kutatások számos területe felől közelíthetjük meg: ilyen például a tehetséggondozás, a versengés vagy a motiváció. Annak ellenére, hogy ezek a kutatási területek igen jelentős hazai és nemzetközi kutatási eredményekkel, terjedelmes s...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
2009
|
Sorozat: | Iskolakultúra Online
|
Kulcsszavak: | Tehetséggondozás, Tanulmányi verseny, Pedagógia, Tanulás - motivációs tényezők, Motiváció - pedagógiai, Tanulás lélektana |
Online Access: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/45540 |
LEADER | 02851nab a2200181 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | misc45540 | ||
005 | 20191106140613.0 | ||
008 | 181001s2009 hu o 0|| zxx d | ||
040 | |a SZTE Miscellanea Repozitórium |b hun | ||
041 | |a zxx | ||
100 | 1 | |a Bacsa Éva | |
245 | 1 | 0 | |a Tanulmányi versenyek tanári szemmel |h [elektronikus dokumentum] / |c Bacsa Éva |
260 | |c 2009 | ||
300 | |a 52-69 | ||
490 | 0 | |a Iskolakultúra Online | |
520 | 3 | |a A tanulmányi versenyek problémakörét a pedagógiai és pszichológiai kutatások számos területe felől közelíthetjük meg: ilyen például a tehetséggondozás, a versengés vagy a motiváció. Annak ellenére, hogy ezek a kutatási területek igen jelentős hazai és nemzetközi kutatási eredményekkel, terjedelmes szakirodalmi háttérrel rendelkeznek, az iskolai tanulmányi versenyek kutatása meglehetősen szűk szeletet képvisel. A tanulmányi versenyek tekintélyes helyet foglalnak el a hazai oktatás eszközrendszerében, egyik legrégibb és legáltalánosabb módja a tehetséggondozásnak, a személyre szabott fejlesztésnek és a differenciálásnak. Ugyanakkor, mint versenyhelyzetet, fontos motiváló tényezőként tartják számon. Jelen kutatás a tanulmányi versenyeket a tanárok szintjén vizsgálja. A kutatás kísérletet tesz arra, hogy feltárja azokat a tényezőket, tanári meggyőződéseket és összefüggéseket, amelyek a tanulmányi versenyek hazai elterjedtsége mögött rejlenek. A mérést az egyik alföldi város általános- és középiskoláiban végeztük. A meggyőződések feltárásához egy negyvenhat itemes saját készítésű kérdőívet (Cronbach α = 0,87) alkalmaztunk, amelyet 206 nevelő töltött ki. Az adatok elemzése során bizonyítást nyert az a feltételezés, hogy a tanárok többsége a tehetséggondozás fontos tényezőjének, tehát szakmailag indokoltnak és szükségesnek tartja a versenyeket. Abban is egyetértés alakult ki, hogy a felkészítés jelentős többletmunkát jelent a tanároknak. A versenyeztetési hajlandóság mögött összetett motivációs háttér húzódik meg, ahol a külső elvárások a legjelentősebbek, ezt követi a pozitív attitűd, az elhívatottság (belső motiváció), a szakmai szempontok és az elismerés azonban lényegesen alacsonyabb magyarázó erőt képvisel. A versenyeztetés külső és belső motívumai, a diákok részvétele, szülői és fenntartói elvárások, az iskolák attitűdje tekintetében jelentős különbségek találhatók a különböző iskolatípusok, tagozatok, és azon belül egyes iskolák között. | |
695 | |a Tehetséggondozás, Tanulmányi verseny, Pedagógia, Tanulás - motivációs tényezők, Motiváció - pedagógiai, Tanulás lélektana | ||
856 | 4 | 0 | |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/45540/1/iol_2009_002_052-069.pdf |z Dokumentum-elérés |