Tanulmányi versenyek tanári szemmel

A tanulmányi versenyek problémakörét a pedagógiai és pszichológiai kutatások számos területe felől közelíthetjük meg: ilyen például a tehetséggondozás, a versengés vagy a motiváció. Annak ellenére, hogy ezek a kutatási területek igen jelentős hazai és nemzetközi kutatási eredményekkel, terjedelmes s...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Bacsa Éva
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2009
Sorozat:Iskolakultúra Online
Kulcsszavak:Tehetséggondozás, Tanulmányi verseny, Pedagógia, Tanulás - motivációs tényezők, Motiváció - pedagógiai, Tanulás lélektana
Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/45540
LEADER 02851nab a2200181 i 4500
001 misc45540
005 20191106140613.0
008 181001s2009 hu o 0|| zxx d
040 |a SZTE Miscellanea Repozitórium  |b hun 
041 |a zxx 
100 1 |a Bacsa Éva 
245 1 0 |a Tanulmányi versenyek tanári szemmel  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Bacsa Éva 
260 |c 2009 
300 |a 52-69 
490 0 |a Iskolakultúra Online 
520 3 |a A tanulmányi versenyek problémakörét a pedagógiai és pszichológiai kutatások számos területe felől közelíthetjük meg: ilyen például a tehetséggondozás, a versengés vagy a motiváció. Annak ellenére, hogy ezek a kutatási területek igen jelentős hazai és nemzetközi kutatási eredményekkel, terjedelmes szakirodalmi háttérrel rendelkeznek, az iskolai tanulmányi versenyek kutatása meglehetősen szűk szeletet képvisel. A tanulmányi versenyek tekintélyes helyet foglalnak el a hazai oktatás eszközrendszerében, egyik legrégibb és legáltalánosabb módja a tehetséggondozásnak, a személyre szabott fejlesztésnek és a differenciálásnak. Ugyanakkor, mint versenyhelyzetet, fontos motiváló tényezőként tartják számon. Jelen kutatás a tanulmányi versenyeket a tanárok szintjén vizsgálja. A kutatás kísérletet tesz arra, hogy feltárja azokat a tényezőket, tanári meggyőződéseket és összefüggéseket, amelyek a tanulmányi versenyek hazai elterjedtsége mögött rejlenek. A mérést az egyik alföldi város általános- és középiskoláiban végeztük. A meggyőződések feltárásához egy negyvenhat itemes saját készítésű kérdőívet (Cronbach α = 0,87) alkalmaztunk, amelyet 206 nevelő töltött ki. Az adatok elemzése során bizonyítást nyert az a feltételezés, hogy a tanárok többsége a tehetséggondozás fontos tényezőjének, tehát szakmailag indokoltnak és szükségesnek tartja a versenyeket. Abban is egyetértés alakult ki, hogy a felkészítés jelentős többletmunkát jelent a tanároknak. A versenyeztetési hajlandóság mögött összetett motivációs háttér húzódik meg, ahol a külső elvárások a legjelentősebbek, ezt követi a pozitív attitűd, az elhívatottság (belső motiváció), a szakmai szempontok és az elismerés azonban lényegesen alacsonyabb magyarázó erőt képvisel. A versenyeztetés külső és belső motívumai, a diákok részvétele, szülői és fenntartói elvárások, az iskolák attitűdje tekintetében jelentős különbségek találhatók a különböző iskolatípusok, tagozatok, és azon belül egyes iskolák között. 
695 |a Tehetséggondozás, Tanulmányi verseny, Pedagógia, Tanulás - motivációs tényezők, Motiváció - pedagógiai, Tanulás lélektana 
856 4 0 |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/45540/1/iol_2009_002_052-069.pdf  |z Dokumentum-elérés