Anderseni motívumok Babits Mihály és Nemes Nagy Ágnes művészetében a gyermeki megismerői pozíció és a tárgyias irányultság /
Hans Christian Andersen nevét napjainkban is sokan ismerik, hiszen meséin generációk nőttek fel, sőt az általános iskolai olvasókönyvekben, tankönyvekben meséi (például A rút kiskacsa; Borsószem hercegkisasszony; A rendíthetetlen ólomkatona) 2–5. osztályos tananyagként is jelen vannak. A dán meseíró...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
2015
|
Sorozat: | Iskolakultúra
25 No. 1 |
mtmt: | https://dx.doi.org/10.17543/ISKKULT.2015.1.100 |
Online Access: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/41638 |
LEADER | 02051nab a2200193 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | misc41638 | ||
005 | 20191106140435.0 | ||
008 | 180706s2015 hu o 0|| zxx d | ||
022 | |a 1215-5233 | ||
024 | 7 | |a https://dx.doi.org/10.17543/ISKKULT.2015.1.100 |2 doi | |
040 | |a SZTE Miscellanea Repozitórium |b hun | ||
041 | |a zxx | ||
100 | 1 | |a Fűz Nóra | |
245 | 1 | 0 | |a Anderseni motívumok Babits Mihály és Nemes Nagy Ágnes művészetében |h [elektronikus dokumentum] : |b a gyermeki megismerői pozíció és a tárgyias irányultság / |c Fűz Nóra |
260 | |c 2015 | ||
300 | |a 100-114 | ||
490 | 0 | |a Iskolakultúra |v 25 No. 1 | |
520 | 3 | |a Hans Christian Andersen nevét napjainkban is sokan ismerik, hiszen meséin generációk nőttek fel, sőt az általános iskolai olvasókönyvekben, tankönyvekben meséi (például A rút kiskacsa; Borsószem hercegkisasszony; A rendíthetetlen ólomkatona) 2–5. osztályos tananyagként is jelen vannak. A dán meseíró szelleme közvetett módon tovább él a felsőbb évfolyamok, sőt a középiskolai irodalmi tananyagban is, hiszen munkássága, írói szemléletmódja még bő száz évvel később is nyomott hagyott a szépirodalomban. Andersen hatását a magyar meseírásra és tárgyias költészetre vonatkozólag több tanulmány említi, de sajnos csak puszta utalás szintjén. Lackfi János (2002, 38. o.) a Nyugat első nemzedékének tárgy-szemléletével kapcsolatban megemlíti Andersen „nagyon is jelentős hatású meséit”. Bővebben azonban ő sem fejti ki a hatás mibenlétét, pedig különösen a modern objektív líra két jeles képviselője: Babits Mihály és Nemes Nagy Ágnes művészetében lelhető fel a jellegzetes anderseni tárgyias irányultság, mentalitás. Jelen tanulmány e hatásmechanizmusba kíván bepillantást nyújtani, s ezzel együtt egyfajta mankóként szolgálni a tárgyias líra megértéséhez, mely a középiskolai tananyag része. | |
856 | 4 | 0 | |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/41638/1/EPA00011_iskolakultura_2015_01_100-114.pdf |z Dokumentum-elérés |