Oktatás vagy tanulás?

Az oktatási expanzió egyik nem várt hatása a „tanulási expanzió” lett, amelynek során az oktatás hagyományos, felülről lefelé irányuló hatásait az „alulról” kezdeményezett tanulás hangsúlyozása váltotta föl. A kapcsolódó politikai jellegű állásfoglalások (pl. Freire, 1970; Illich, 1971), valamint hi...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Kozma Tamás
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2016
Sorozat:Iskolakultúra 26 No. 2
Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/41573
LEADER 01989nab a2200181 i 4500
001 misc41573
005 20191106140413.0
008 180706s2016 hu o 0|| zxx d
022 |a 1215-5233 
040 |a SZTE Miscellanea Repozitórium  |b hun 
041 |a zxx 
100 1 |a Kozma Tamás 
245 1 0 |a Oktatás vagy tanulás?  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Kozma Tamás 
260 |c 2016 
300 |a 108-118 
490 0 |a Iskolakultúra  |v 26 No. 2 
520 3 |a Az oktatási expanzió egyik nem várt hatása a „tanulási expanzió” lett, amelynek során az oktatás hagyományos, felülről lefelé irányuló hatásait az „alulról” kezdeményezett tanulás hangsúlyozása váltotta föl. A kapcsolódó politikai jellegű állásfoglalások (pl. Freire, 1970; Illich, 1971), valamint hivatalos dokumentumok (pl. Faure, 1971; Delors, 1996) azt tükrözik, hogy ez a változás nem elsősorban didaktikai, hanem inkább politikai jellegű volt. A közösségi tanulás – ebben az új értelmezésben – azoknak a hálózata, akik egy adott területi-társadalmi egység keretein belül a legkülönbözőbb helyszíneken tanulnak. Ezeknek a tanulási hálózatoknak az intenzitása és mélysége új ötleteket hoz létre, és ebben az értelemben válik a társadalmi kreativitások és innovációk szülőhelyévé. Az újabb kutatások (pl. a kanadai tanulási index, a német tanulási atlasz) megkísérlik körülhatárolni azokat a térségeket, amelyek ebben az értelemben tanuló régiókká és tanuló városokká válhatnak. Az egyik ilyen kutatás – a hazai LeaRn-projekt – megvizsgálta a tanulás statisztikai mutatóinak térbeli eloszlását Magyarországon, ezzel járulva hozzá a hagyományos „tudástérkép” kiegészítéséhez, valamint a különböző fejlettségű országrészek eddiginél méltányosabb megítéléséhez és fejlesztéséhez. 
856 4 0 |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/41573/1/EPA00011_iskolakultura_2016_02_09.pdf  |z Dokumentum-elérés