Chemistry of non-aqueous solutions, melts and extremely concentrated aqueous solutions

A tantárgy bizonyos értelemben a haladó főkollégiumi kurzusok szintézisére tesz kísérletet. Célja, hogy a hallgató megismerje részleteiben a híg vizes oldatoktól eltérő fluid rendszerek (nemvizes oldószerek, olvadékok, ionos folyadékok, szuperkritikus fluidumok és extrém tömény vizes oldatok) kémiáj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sipos Pál
Format: Book
Published: 2020
Kulcsszavak:kémia
Subjects:
Online Access:http://eta.bibl.u-szeged.hu/2737
LEADER 03350nnm a2200217 i 4500
001 eta2737
005 20201027103522.0
008 200803s2020 hu o 0|| eng d
040 |a SZTE Elektronikus Tananyag Archívum  |b hun 
041 |a eng 
100 1 |a Sipos Pál 
245 1 0 |a Chemistry of non-aqueous solutions, melts and extremely concentrated aqueous solutions  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Sipos Pál 
260 |c 2020 
300 |a 140 
516 |a Book 
520 3 |a A tantárgy bizonyos értelemben a haladó főkollégiumi kurzusok szintézisére tesz kísérletet. Célja, hogy a hallgató megismerje részleteiben a híg vizes oldatoktól eltérő fluid rendszerek (nemvizes oldószerek, olvadékok, ionos folyadékok, szuperkritikus fluidumok és extrém tömény vizes oldatok) kémiájának legfontosabb alapelveit, elméleti vonatkozásait, toxikológiai és technikai aspektusait. A kurzus felkészíti arra, hogy a kívánt célreakció tulajdonságainak elemzése alapján az adott feladat végrehajtásához képes legyen tervszerű és környezettudatos módon megválasztani a vizes közegtől eltérő oldószereket/fluid közegeket. A kurzus elvégzésének eredményeként természetessé válik számára a víztől eltérő oldószerek többparaméteres kezelése, kialakul a víztől eltérő fluidumok gyakorlati felhasználhatóságának ismerete. Ennek eredményeként otthonosan fog mozogni a sztenderd körülményektől eltérő reakciókörülmények lehetőségei között a kémiai problémákra javasolhat megoldásokban. 
520 3 |a Chemists usually prefer working in fluid systems, in particular with liquids, that is, with solutions. The rationale of this is rather simple: unlike in solid and gaseous systems, in the liquid state the reaction conditions (pressure, temperature or pH) are relatively readily controllable. In liquids, the rate of mass transfer is rapid (as opposed to, e.g., in solids) and the concentration of the reactants can be much higher than, e.g., in gases. In the majority of the textbook cases presented during the university studies, the liquid medium can be characterized as follows: 1. the solvent is most often water (aqueous solutions) 2. to avoid theoretical complications, the concentration of the solutes is almost always low (that is, the solutions are dilute) and 3. in order to avoid practical (experimental) hardships, the temperature, pressure and pH are ambient (atmospheric pressure, around room temperature, and the pH is in the readily controllable 2-12 region). During this course, we will look at systems for which at least one of these conditions is not fulfilled. Accordingly, the course will cover the general aspects of the chemistry of 1. non-aqueous solvents (organic and inorganic molecular liquids) [1] 2. molten salts (high temperature melts of inorganic salts) [2,3] 3. ionic liquids (room temperature melts of organic salts) [4] 4. supercritical fluids [1] 5. extremely concentrated aqueous electrolyte solutions [5] The course is concerned with advanced level chemistry and as such, it is intended to be presented to Chemistry MSc students. 
650 4 |a Természettudományok 
650 4 |a Kémiai tudományok 
695 |a kémia 
856 4 0 |u https://eta.bibl.u-szeged.hu/2737/7/Non-aqueous%20full-v%2B%C4%99gleges_Sipos.docx.pdf  |z Dokumentum-elérés