Exploring Distributed Pedagogical Leadership Practice in Preservice Primary Teacher Education Programs in Kenya

This study investigated the enactment of distributed pedagogical leadership practices within preservice primary teacher education programs in Kenya. The preservice teacher education framework is designed to prepare qualified, ethical, and competent future teachers who can effectively contribute to a...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Okiri Peter Ochieng
További közreműködők: Hercz Mária (Témavezető)
Dokumentumtípus: Disszertáció
Megjelent: 2025
Kulcsszavak:distributed leadership, pedagogical leadership, distributed pedagogical leadership, teacher leadership, collaborative learning, pedagogical improvement, professional learning, teacher education; megosztott vezetés, pedagógiai vezetés, megosztott pedagógiai vezetés, pedagógusi vezetés, kollaboratív tanulás, pedagógiai fejlesztés, szakmai tanulás, tanárképzés
Tárgyszavak:
Online Access:http://doktori.ek.szte.hu/12426
LEADER 06237nta a2200253 i 4500
001 dokt12426
005 20241213145042.0
008 241213s2025 hu om 000 eng d
040 |a SZTE Doktori Repozitórium  |b hun 
041 |a eng 
100 1 |a Okiri Peter Ochieng 
245 1 0 |a Exploring Distributed Pedagogical Leadership Practice in Preservice Primary Teacher Education Programs in Kenya  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Okiri Peter Ochieng 
246 1 0 |a A megosztott pedagógiai vezetés gyakorlatának feltárása a kenyai tanítóképzésben  |h [elektronikus dokumentum] 
260 |c 2025 
502 |a Disszertacio 
520 3 |a This study investigated the enactment of distributed pedagogical leadership practices within preservice primary teacher education programs in Kenya. The preservice teacher education framework is designed to prepare qualified, ethical, and competent future teachers who can effectively contribute to a competency-based curriculum's goals, missions, and visions. However, no research has examined the significance of implementing distributed pedagogical leadership practices in Kenya or elsewhere in the world. The conceptual foundations of this study were based on the distributed leadership, pedagogical leadership, and teacher leadership perspectives. The main goal was to develop a comprehensive understanding of how this leadership practice is perceived and understood by professional stakeholders in their natural contexts. To investigate these leadership practices, the study analyzed interviews, discussions, and survey responses from key stakeholders including principals, teacher leaders, teacher trainers, and teacher trainees. A mixed-methods research design with a convergent parallel approach was utilized for data collection and analysis. Qualitative data were gathered through face-to-face semi-structured interviews and focus group discussions, and quantitative data was collected through survey questionnaires. The results from the different datasets were merged during the interpretation stage to identify areas of convergence or divergence. The main findings revealed that stakeholders viewed principals and formal teacher leaders as primarily responsible for distributing leadership responsibilities. However, the study also found that bureaucratic structures often led to an uneven distribution of leadership responsibilities. Participants reported that effective distribution was further inhibited by policies and guidelines from the Teachers Service Commission, as well as inadequate professional support and pedagogical resources provided by the Ministry of Education. The study concludes that the effective distribution of pedagogical leadership responsibilities is crucial for enhancing collaborative learning among professional stakeholders. Involving various professional personnel in the implementation of the leadership responsibilities can lead to effective curriculum implementation and pedagogical improvement. 
520 3 |a Tanulmányunk a megosztott pedagógiai vezetés gyakorlatát vizsgálja a kenyai általános iskolai tanárképzésben, melynek tantervi keretrendszerét úgy tervezték, hogy az hozzájáruljon képzett, etikus és kompetens tanárhallgatók felkészítéséhez, akik hatékonyan tudják majd megvalósítani a kompetenciaalapú tantervet. Eddig sem Kenyában, sem máshol a világban nem folytattak kutatást a megosztott pedagógiai vezetés jelentőségének megismerésére. Munkánk keretrendszerét a megosztott vezetés, a pedagógiai vezetés és a tanári vezetés elméletei együttesen adták. A kutatás fő célja az volt, hogy részletes képet alkosson a megosztott pedagógiai vezetés gyakorlatáról azáltal, hogy feltárja a kenyai alapfokú pedagógusképzésben résztvevők nézeteit, attitűdjét és egyetértését a koncepcióról annak természetes környezetében. A vezetési gyakorlatok vizsgálatához konvergens, párhuzamos, kombinált (mixed) stratégiájú kutatást terveztünk, melybe felsővezetőket, középvezetőket, tanárképzőket és tanárjelölteket vontunk be. A kvalitatív adatgyűjtés személyes, félig strukturált interjúkból és fókuszcsoportos beszélgetésekből, míg a kvantitatív szakasz kérdőíves vizsgálatból állt. A különféle adatfeldolgozások eredményeit az értelmezési szakaszban összevontuk a konvergencia ellenőrzéséhez. Az eredmények azt sugallják, hogy az érdekeltek elsődlegesen a felső- és középvezetőket tartják felelősnek a megosztott pedagógiai vezetés megvalósításáért, ugyanakkor az is megállapítható, hogy a pedagógiai vezetői feladatok elosztása gyakran egyenlőtlen a bürokrácia miatt. A hatékonyságot a résztvevők beszámolói szerint tovább csökkentik a Pedagógus Szolgálati Bizottság szabályzatai és iránymutatásai, valamint az, hogy az Oktatási Minisztérium nem biztosít sem megfelelő szakmai támogatást, sem pedagógiai erőforrást. Kutatásunk végkövetkeztetése az, hogy a pedagógiai vezetés feladatköreinek hatékony elosztása kulcsfontosságú az érintettek szakmai tanulásának elősegítésében. A pedagógiai fejlesztésre és a tanterv végrehajtására támogatóan hat, ha a pedagógiai vezetői feladatok ellátásában több személy vesz részt. 
650 4 |a neveléstudományok 
650 4 |a Oktatástudomány 
695 |a distributed leadership, pedagogical leadership, distributed pedagogical leadership, teacher leadership, collaborative learning, pedagogical improvement, professional learning, teacher education; megosztott vezetés, pedagógiai vezetés, megosztott pedagógiai vezetés, pedagógusi vezetés, kollaboratív tanulás, pedagógiai fejlesztés, szakmai tanulás, tanárképzés 
700 0 1 |a Hercz Mária  |e ths 
856 4 0 |u https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/12426/1/OKIRI%20-%20Doctoral%20Dissertation%20-%20Final.pdf  |z Dokumentum-elérés  
856 4 0 |u https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/12426/2/OKIRI%20-%20Dissertation%20Summary%20-%20English.pdf  |z Dokumentum-elérés  
856 4 0 |u https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/12426/3/OKIRI%20-%20Dissertation%20Abstract%20-%20Hungarian%20%28Absztrakt%29.pdf  |z Dokumentum-elérés