Az eltérő fejlődésmenetű, 2-5 éves gyermekek szüleinek vizsgálata, vitális kimerültség, megküzdési módok, társas támasz, élettel való elégedettség, észlelt stressz tükrében

Az eltérő fejlődésmenetű kisgyermeket nevelő szülők élete számos területen eltér azoktól, akik tipikus fejlődésmenetű gyermekek nevelnek. Összehasonlító vizsgálatomban 83 olyan szülőt kérdeztem meg, akik 2-5 év közötti gyermeket nevelnek. 40 szülő eltérő fejlődésmenetű gyermeket, 43 pedig tipikus fe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Kovács Ágota
Other Authors: Blaskovicsné Gál Zita
Format: Thesis
Published: 2018
Kulcsszavak:eltérő fejlődésmenet
szülői megküzdés
szülői stressz
Subjects:
Online Access:http://diploma.bibl.u-szeged.hu/74762
Description
Summary:Az eltérő fejlődésmenetű kisgyermeket nevelő szülők élete számos területen eltér azoktól, akik tipikus fejlődésmenetű gyermekek nevelnek. Összehasonlító vizsgálatomban 83 olyan szülőt kérdeztem meg, akik 2-5 év közötti gyermeket nevelnek. 40 szülő eltérő fejlődésmenetű gyermeket, 43 pedig tipikus fejlődésmenetű kisgyermeket nevel. A szülők Budapest és agglomerációjában élnek, és az atipikus gyermekeket szüleik fejlesztésre hordják. Vizsgálatomban a Vitális Kimerültség Skála rövidített változatát, a Megküzdési Módok Kérdőív 16 tételes változatát, Cadwell- féle Társas Támogatás Kérdőívet, az Élettel Való Elégedettség Skálát, a Roesenberg féle Önértékelés Skálát valamint az Észlelt Stressz Kérdőívet alkalmaztam. Az eredményeim szerint az atipikus fejlődésmenetű gyermekeket nevelő szülők önértékelése nem különbözik a kontorllcsoport önértékelésétől. A vizsgált szülők nem elégedetlenebbek az életükkel, nem használnak több társas támogatást, és nem mutatnak magasabb stressz szintet. A passzív megküzdés és kognitív átstrukturálás tekintetében találtam eltérést, az atipikusan fejlődő gyermekek szülei szignifikánsan kevesebbszer használják ezeket a megküzdési módokat.