Árkok és hidak - a történelemtanítás diplomáciai szerepe

Milyen szerepet tölthet be a történelemtanítás szomszédos közösségek és nemzetek társadalmi interakcióiban? Milyen nemzetközi és magyar vonatkozású példák sorolhatók fel az elmúlt évszázadból a történelemtanítás területén? Jelen tanulmány ezekre a kérdésekre keresi a választ. A bevezetőben megjelenn...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Fodor Richárd
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: Belvedere Meridionale Szeged 2023
Sorozat:Modern történelemoktatás
Korszerű történelemoktatás : új utak és megoldások
Kulcsszavak:Történelem tanítása - módszer, Pedagógiai kutatás
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/82231
LEADER 02466naa a2200241 i 4500
001 acta82231
005 20231109112421.0
008 231109s2023 hu o 0|| hun d
020 |a 978-615-6060-74-7 
022 |a 2786-1260 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Fodor Richárd 
245 1 0 |a Árkok és hidak - a történelemtanítás diplomáciai szerepe  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Fodor Richárd 
260 |a Belvedere Meridionale  |b Szeged  |c 2023 
300 |a 53-66 
490 0 |a Modern történelemoktatás 
490 0 |a Korszerű történelemoktatás : új utak és megoldások 
520 3 |a Milyen szerepet tölthet be a történelemtanítás szomszédos közösségek és nemzetek társadalmi interakcióiban? Milyen nemzetközi és magyar vonatkozású példák sorolhatók fel az elmúlt évszázadból a történelemtanítás területén? Jelen tanulmány ezekre a kérdésekre keresi a választ. A bevezetőben megjelennek az elmúlt évek európai történelemdidaktikai diskurzusának szakmai eseményei és a tudományterület újabb megközelítései, amelyek mindegyikében fontos szerepet játszik a nemzetközi együttműködés. Röviden bemutatom a történelemtanítás és a történelemtankönyvek iránti általános és szakmai érdeklődés okait és a tankönyvek kutatásának origóját. Kitérek a 20. század világháborúival szabdalt nemzetközi tankönyvtörténetére, a transznacionális együttműködések típusaira, hatékonyságára, céljaira és eredményeire. Végül bemutatom néhány határokon átívelő projekt változó minőségű eredményeit és produktumait, kiemelt figyelmet szentelve a mintaadó francianémet tankönyvrevíziónak, a lengyel-német, skandináv, szlovák-magyar együttműködéseknek, európai nézőpontoknak, illetve a magyar tankönyvkutatásokban ritkán megjelenő ázsiai és afrikai példáknak. A tanulmány konklúziójában összesítek több mint 20 együttműködést 1919-2023 között kontinens, időtartam, a résztvevők jellege és a funkció alapján, amelyeket aztán két kategória, a regionális identitásépítés és a konfliktusrendezés szerint értékelek. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Oktatástudomány 
695 |a Történelem tanítása - módszer, Pedagógiai kutatás 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/82231/1/2023_korszeru_tortenelemoktatas_053-066.pdf  |z Dokumentum-elérés