Érzékszervi minőségmérés egy esettanulmányon keresztül = Sensory quality measurement a case study /

Az elfogyasztott termékek, illetve az igénybe vett szolgáltatások igazi értékelését mindig a végfelhasználó, vagyis a fogyasztó végzi. A vásárlás megismétlésére vonatkozó döntést a fogyasztás, illetve a fogyasztói megelégedettség determinálja. Ezért az utóbbi 60 év folyamán a termékjellemzők meghatá...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Gatchalian Miflora M.
Cruz Marife
További közreműködők: Várkonyi Gábor
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Q & M Kft. Budapest 2011
Sorozat:Élelmiszervizsgálati közlemények 57 No. 3
Kulcsszavak:Élelmiszervizsgálat - érzékszervi, Fogyasztói magatartás
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/79549
LEADER 05878nab a2200265 i 4500
001 acta79549
005 20230826083258.0
008 230719s2011 hu o 0|| hun d
022 |a 0422-9576 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
041 |a eng 
100 1 |a Gatchalian Miflora M. 
245 1 0 |a Érzékszervi minőségmérés egy esettanulmányon keresztül = Sensory quality measurement  |h [elektronikus dokumentum] :  |b a case study /  |c  Gatchalian Miflora M. 
260 |a Q & M Kft.  |b Budapest  |c 2011 
300 |a 141-155 
490 0 |a Élelmiszervizsgálati közlemények  |v 57 No. 3 
520 3 |a Az elfogyasztott termékek, illetve az igénybe vett szolgáltatások igazi értékelését mindig a végfelhasználó, vagyis a fogyasztó végzi. A vásárlás megismétlésére vonatkozó döntést a fogyasztás, illetve a fogyasztói megelégedettség determinálja. Ezért az utóbbi 60 év folyamán a termékjellemzők meghatározására irányuló érzékszervi minőségmérések tudományos megközelítése világszerte egyre nagyobb figyelmet kap. A Fülöp-szigetek egyik legnagyobb élelmiszervállalkozása, a Red Ribbon Bakeshop, Inc. (RRBI) korán felismerve ezen módszer értékét, m eghatározó helyet biztosítva ennek a sütőiparban és a ’fast food’ biznisz területén. Mégis, 2006-ban - amikor a vállalatnál felülvizsgálták a stratégiai irányokat - az RRBI úgy látta, hogy a meglevő Érzékszervi Fejlesztő Program juk „rehabilitációra” szorul. Együttműködve a kiválasztott külső tanácsadóval, az RRBI minőségbiztosítási menedzsere megtervezett egy sor házon belüli továbbképzési programot. Mindettől azt várták, hogy javuljanak a m unkatársak érzékszervi minőségmérő képességei. A rendszeres támogató közreműködéssel (coaching) kiegészített képzés sorrendben a következő modulokra terjedt ki: (a) Az érzékszervi értékelés alapmódszerei; (b) Tremékspecifikus érzékszervi értékelés, középpontban a fogyasztói elégedettséggel; (c) Szakértő bírálók kiválasztása, képzése és kalibrálása; (d) Statisztikai módszerek alkalmazása; (e) Statisztikai folyamatszabályozás; (f) Kísérlettervezés. A középpontban mindig a termékfejlesztés ált. Az érzékszervi programokhoz egy éven keresztül rendszeresen (havonta kétszer) tám ogató részvétel is társult, mivel a képzést követően az egyes modulokat átültették a gyakorlatba. A tanácsadónak ez az irányító tevékenysége a mai napig folytatódik, biztosítva a megfelelő alkalmazást és - szükség esetén - a korrekciós lépések megtételét. A mérési folyamatokhoz kialakított érzékszervi pontozólapok segítségével statisztikai alapokon végzik az adatgyűjtést, a hipotézisek tesztelését, az elemzést, az értelmezést, és készítik a jelentést. Hála a valóban tudományos és statisztikai alapokon nyugvó megközelítésnek, az érzékszervi minőségmérés alkalmazását most már az élelmiszereken túlm enően hasonló és más - jelentősen eltérő - term ékekre is kiterjesztették. The ultimate judgment on any product consumed or service rendered is given by the enduser - the customer. Any decision for a repeat buy is determined by the personal satisfaction gained from its consumption or use by the consumer. For this reason, scientific approaches to sensory quality m easurem ents that will define product characteristics, has increasingly gained much global attention during the last fifty years down to the present. One of the leading food companies in the Philippines, “Red Ribbon Bakeshop, Inc” (R R B I) had recognized the value of this tool and adopted it as one of their major spearheads in their meteoric rise in the bakery and fast food business. Yet, by year 2006, when a company review of strategic directions was necessitated, RRBI decided they also needed “rehabilitation” of their existing Sensory Evaluation Program. Together with their chosen external consultant-trainer, the RRBI Quality Assurance M anager designed a series of training and coaching in-house programs. This was expected to enhance employee capabilities for sensory quality m easurem ent in the company’s four major operations. The training, interspersed with regular coaching, covered in sequential fashion the following modules: (a) Basic Sensory Evaluation Methods; (b) Advance Sensory: Focus on Customer Satisfaction; (c) Panelist Selection, Training and Calibration; (d) Applied statistical Methods; (e) Statistical Process Control; and (f) Design of Experiments with Focus on Product Development and Improvement. The sensory programs were spread out with-in one year with regular twice-monthly coaching as each module was applied on the shopfloor after training. The C o nsultant’s coaching activities, to ensure proper applications and corrective action (when needed), is continuing to date. Sensory score-sheets, designed as tools for the measurement processes were statistically-based covering data collection, hypothesistesting, analysis, interpretation and reporting. Because of its highly scientific and statistically-based approaches, sensory quality m easurem ent is now utilized beyond food and related products. This is used not only to determine customer requirements, but also to monitor o n e’s perform ance in providing custom er satisfaction relative to their competitors. 
650 4 |a Műszaki és technológiai tudományok 
650 4 |a Egyéb műszaki tudományok és technológiák 
650 4 |a Élelmiszer és italfélék 
695 |a Élelmiszervizsgálat - érzékszervi, Fogyasztói magatartás 
700 0 1 |a Várkonyi Gábor 
700 0 1 |a Cruz Marife  |e aut 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/79549/1/elelmiszervizsgalati_kozlemenyek_2011_03_141-155.pdf  |z Dokumentum-elérés