Papír-ceruza és számítógépes tesztek eredményeinek összehasonlító vizsgálata

The transition from paper-and-pencil (PP) to computer-based (CB) assessment has gained a growing interest in the last decades. This shift may lead to achievement differences. Several analyses did not find significant differences between students' PP and CB performance, however, a number of stud...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: R. Tóth Krisztina
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: JATEPress Szeged 2010
Sorozat:Bölcsészműhely
Bölcsészműhely, 2009
Kulcsszavak:Tudásszintmérés - számítógép alkalmazása, Teljesítménymérés - számítógép alkalmazása
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/75755
LEADER 02202naa a2200241 i 4500
001 acta75755
005 20220517110058.0
008 220517s2010 hu o 0|| hun d
022 |a 1789-0810 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
041 |a eng 
100 2 |a R. Tóth Krisztina 
245 1 0 |a Papír-ceruza és számítógépes tesztek eredményeinek összehasonlító vizsgálata  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  R. Tóth Krisztina 
260 |a JATEPress  |b Szeged  |c 2010 
300 |a 125-136 
490 0 |a Bölcsészműhely 
490 0 |a Bölcsészműhely, 2009 
520 3 |a The transition from paper-and-pencil (PP) to computer-based (CB) assessment has gained a growing interest in the last decades. This shift may lead to achievement differences. Several analyses did not find significant differences between students' PP and CB performance, however, a number of studies report substantial differences across media. This paper provides an overview about the nature and importance of CB testing. Then, the most important results of the first Hungarian pilot study exploring the medium effect are presented. The PP inductive reasoning test created by Csapó (1994) was administered to a sample of $`h graders (N=843). Few weeks later, the same items along with questionnaires for background variables in an online form were administered by means of the TAO platform. Analysis of the data showed that students performed significantly better at the PP test compared to the CB one. On the other hand, the subtest-level analysis highlighted various achievement differences e.g. the multiple choice items indicated better results in a CB environment and the subtests with open-ended items seemed easier in PP format. This paper presents the achievement differences based on background variables between genders and the relationship between computer use and standardized test scores. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Oktatástudomány 
695 |a Tudásszintmérés - számítógép alkalmazása, Teljesítménymérés - számítógép alkalmazása 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/75755/1/bolcseszmuhely_2009_125-136.pdf  |z Dokumentum-elérés