Új elemzési lehetőség a fluencia teszten nyújtott teljesítmény értékelésére a szemantikus teljesítmény idői dimenziói fiataloknál /

Tanulmányunkban a végrehajtó és nyelvi funkciókat vizsgáló kutatásokban illetve a neuropszichológiai diagnosztikában is kiemelt jelentőségű fluencia feladatok új típusú, idői elemzését tűztük ki célul. Szemben a hagyományos papír-ceruza módszerekkel a reakcióidő mérésen alapuló elemzés során a szava...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Kresznerits Szilvia
Porpáczi Júlia
Janacsek Karolina
Németh Dezső
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: SZTE BTK Pszichológiai Intézet Szeged 2013
Sorozat:Szegedi pszichológiai tanulmányok
Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2013
Kulcsszavak:Pszichológia
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/75378
LEADER 02256naa a2200265 i 4500
001 acta75378
005 20220419120510.0
008 220419s2013 hu o 0|| hun d
022 |a 1789-6061 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Kresznerits Szilvia 
245 1 0 |a Új elemzési lehetőség a fluencia teszten nyújtott teljesítmény értékelésére   |h [elektronikus dokumentum] :  |b a szemantikus teljesítmény idői dimenziói fiataloknál /  |c  Kresznerits Szilvia 
260 |a SZTE BTK Pszichológiai Intézet  |b Szeged  |c 2013 
300 |a 79-90 
490 0 |a Szegedi pszichológiai tanulmányok 
490 0 |a Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2013 
520 3 |a Tanulmányunkban a végrehajtó és nyelvi funkciókat vizsgáló kutatásokban illetve a neuropszichológiai diagnosztikában is kiemelt jelentőségű fluencia feladatok új típusú, idői elemzését tűztük ki célul. Szemben a hagyományos papír-ceruza módszerekkel a reakcióidő mérésen alapuló elemzés során a szavak csoportosításának (klaszterek) vizsgálatakor nagyobb hangsúlyt kap az egyéni struktúrák és stratégiák megértése. Az idői elemzés során kiküszöbölhető a vizsgálatvezető előzetes elvárásainak szerepe, ugyanis a klaszterképzés alapja a szótagszám alapú sebességgel korrigált szünethosszok összevetése. 14 és 19 éves kor közötti fiatalok szemantikus fluencia tesztjeinek eredményeit vetettük össze a hagyományos és az idői elemzés alapján: szignifikáns különbségeket tapasztaltunk a produkált klaszterek számában, illetve tendenciaszintű eltérést az átlagos klaszterméretben a két módszer alapján. A feladattípus szabályaitól eltérő (diszkrepáns) klaszterek arányának vizsgálata alátámasztotta, hogy a hagyományos elemzési módszer számos egyéni stratégián alapuló csoportosítást figyelmen kívül hagy. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Pszichológia 
695 |a Pszichológia 
700 0 1 |a Porpáczi Júlia  |e aut 
700 0 1 |a Janacsek Karolina  |e aut 
700 0 1 |a Németh Dezső  |e aut 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/75378/1/szegedi_pszichologiai_tanulmanyok_2013_079-090.pdf  |z Dokumentum-elérés