A nyelvi proceduralizáció - a procedurális emlékezeti rendszer és a munkamemória változó szerepe a mondatmegértésben

Kutatásunk a nyelvi és emlékezeti rendszerek fejlődésére és kapcsolódási pontjainak tisztázására irányult. Fő kérdésünk, hogy a munkamemória és a procedurális emlékezeti rendszer nyelvi működésbeli involváltsága a különböző életkorokban milyen arányú. Három korcsoportban(9-11, 14-15 és 18-26 év) viz...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Fazekas Kata
Németh Kornél
Csibri Péter
Németh Dezső
Format: Book part
Published: Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó Szeged 2010
Series:Szegedi pszichológiai tanulmányok
Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2010
Kulcsszavak:Memória, Pszichológia
Subjects:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/75336
Description
Summary:Kutatásunk a nyelvi és emlékezeti rendszerek fejlődésére és kapcsolódási pontjainak tisztázására irányult. Fő kérdésünk, hogy a munkamemória és a procedurális emlékezeti rendszer nyelvi működésbeli involváltsága a különböző életkorokban milyen arányú. Három korcsoportban(9-11, 14-15 és 18-26 év) vizsgáltuk a munkamemóriát (Számterjedelem, Hallási mondatterjedelem), a procedurális emlékezeti rendszer tanulási hatékonyságát (ASRT) és a mondatmegértési teljesítményt (online: önütemezett olvasási sebességmérés; offline: ellenőrző kérdések). A rendszerek önálló fejlődésével kapcsolatos eredményeink megfelelnek a szakirodalomban leírtaknak, minden rendszer az életkor előrehaladtával egyre jobb teljesítménnyel működik, de a procedurális rendszer egyre gyengébben tanul. Az emlékezeti rendszerek és a nyelv összefüggésére vonatkozó fő hipotézisünk — mely szerint a fejlődés során a nyelvi készség proceduralizálódik, és abban a munkamemória szerepe fokozatosan csökken — beigazolódott. Eredményeink alapján úgy tűnik, a nyelv proceduralizációjának hátterében nem egy egyre jobban tanuló, hanem egy elsajátított nyelvi készséget egyre jobban használó procedurális rendszer áll. Our study investigated the development of language and memory systems, and the degree of involvation of procedural and working memory in language processes. In three age groups we tested working memory by Digit Span and Listening Span tests, learning efficiency of the procedural memory by ASRT, online sentence comprehension performance by word-by-word self-paced reading task, and off-line sentence comprehension by questions referring the presented sentences. All three systems showed improving performance with age except procedural memory which showed decreasing learning efficiency — although it's working performance was increasing. Results confirm our main hypothesis about language proceduralization with age and the decreasing role of working memory in language processes.
Physical Description:15-23
ISSN:1789-6061