Mondatmegértés és munkamemória

A kutatás középpontjában a fonológiai hurok mondatmegértésben betöltött szerepének és a szintaktikai komplexitás hatásának vizsgálata áll. A kísérlet során kettős terheléses feladatot alkalmaztunk, melynek egyik része volt az önütemezett olvasási helyzet, a másik része pedig másodlagos számterjedelm...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Csupor Éva
Kothencz Zsanett
Németh Dezső
Format: Book part
Published: SZEK JGYF Kiadó Szeged 2006
Series:Szegedi pszichológiai tanulmányok
Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2006
Kulcsszavak:Pszichológia, Memória
Subjects:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/75322
Description
Summary:A kutatás középpontjában a fonológiai hurok mondatmegértésben betöltött szerepének és a szintaktikai komplexitás hatásának vizsgálata áll. A kísérlet során kettős terheléses feladatot alkalmaztunk, melynek egyik része volt az önütemezett olvasási helyzet, a másik része pedig másodlagos számterjedelmi feladat. Az önütemezett olvasási helyzet a megértés idői komponensét mérte. A másodlagos számterjedelem feladat a munkamemória fonológiai hurok komponensének terhelésére szolgált. Az ingeranyagot szintaktikai komplexitás szerint eltérő: egyszerű, összetett és többszörösen összetett mondatok alkották. A mondatkomplexitásnak és a másodlagos terhelésnek szignifikáns hatása van a mondatok olvasási idejére. A másodlagos terhelés hatása kimutatható mindhárom mondattípus esetében. Az eredmények alapján megállapítható, hogy a fonológiai hurok nagyobb szerepet játszik az összetett mondatok feldolgozásában, mint az egyszerű mondatokéban. A másodlagos feladat kisebb mértékben növelte a többszörösen összetett mondatok olvasási idejét, mint az egyszerű és az összetett mondatokét. A munkamemória kapacitás és a mondatmegértési teljesítmény közötti összefüggést is vizsgáltuk. A kísérleti személyek munkamemória kapacitásának mérésére számterjedelem tesztet és olvasási terjedelem tesztet használtunk. A mondatmegértési teljesítményt a kettős terheléses helyzetben mért olvasási idők adták. A rövid távú emlékezeti tesztek nem voltak jó bejóslói a mondatmegértésnek. The main purpose of this study is to map the relationship between sentence processing and verbal working memory. The investigation focuses on the role of the phonological loop in sentence processing and the effect of syntactical complexity. Dual task paradigm was used in our experiment. The dual task contains the following two tasks: 1) the sentence processing was measured by a word-by-word self-paced reading task and 2) the phonological loop was loaded by digit span task. Materials differed by syntactical complexity. These sentences belonged to three types of groups: simple, complex and reported sentences (16 sentences of every type). We used digit span and reading span tests to measure pariticipants' working memory capacity. Sentence complexity and memory — load (dual task) had significant effect on sentence processing time. Results indicated that concurrent memory — load effected the reading times of each type of sentence. Results also showed that phonological loop takes greater part in complex sentence processing than is simple sentence processing. Working memory span tasks (digit span, reading span) did not predict sentence processing RT's.
Physical Description:7-23
ISBN:978 963 7356 64 3