Szociálisprobléma-megoldás vizsgálata serdülőknél

Kutatásom célja az volt, hogy a szocálisprobléma-megoldó gondolkodás és az empátia részterületeinek összefüggéseit vizsgáljam serdülők körében. Célcsoportom a 12-15 éves általános iskolás korosztály volt, a 74 fő vizsgálati személy kiválasztására kényelmi mintavétellel került sor. A kutatásban három...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Horvát Barbara
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2020
Sorozat:Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok 6-7 No. 1
Kulcsszavak:Szocializáció, Közösségi nevelés, Problémamegoldás, Pszichológia
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/75170
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Kutatásom célja az volt, hogy a szocálisprobléma-megoldó gondolkodás és az empátia részterületeinek összefüggéseit vizsgáljam serdülők körében. Célcsoportom a 12-15 éves általános iskolás korosztály volt, a 74 fő vizsgálati személy kiválasztására kényelmi mintavétellel került sor. A kutatásban három kérdőívet; a Social Problem-Solving Inventory- Revised kérdőívet (SPSI-R), a Davisféle Interpersonal Reactivity Index (IRI) skálát és a Negatív problémaorientációt mérő kérdőívet (NEGORI) alkalmaztam. Az eredmények alapján a 12-15 éves korosztály szociálisprobléma-megoldására jellemzőbb a pozitív orientációs stílus, a racionalitás és az impulzivitás mint a negatív orientáció és az elkerülés. A fiúk elkerülőbbek és impulzívabbak mint a lányok, és az életkor előrehaladtával a racionalitásuk is stabilitást mutat. A negatív orientációs stílus elsősorban a negatív énhatékonysággal és a minta követésével magyarázható, amelyek összefüggnek az empátia két részterületével, a személyes distresszel és az empátiás törődéssel. A kutatás eredményei alátámasztják azt a feltételezést, hogy a problémamegoldással kapcsolatos orintációs stílusok értelmezéséhez érdemes figyelembe venni az empátia egyes részterületeinek hatását.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:1-21
ISSN:2064-9258