A tudatos jelenlét hatása az implicit szekvenciatanulásra

A tudatos jelenlét (mindfulness) az utóbbi években egyre nagyobb teret nyerő technika, olyan tudatállapot, melynek lényege egy elfogadó, ítélkezésmentes attitűd kialakítása. Elveit az élet több területén sikeresen alkalmazzák, azonban az implicit tanulással való kapcsolata kevésbé vizsgált területne...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Holczer Adrienn
Kilencz Tünde
Format: Article
Published: 2015
Series:Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok 2 No. 1
Kulcsszavak:Pszichológia, Tanulás
Subjects:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/75137
LEADER 01911nab a2200229 i 4500
001 acta75137
005 20220406144559.0
008 220406s2015 hu o 0|| hun d
022 |a 2064-9258 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Holczer Adrienn 
245 1 2 |a A tudatos jelenlét hatása az implicit szekvenciatanulásra  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Holczer Adrienn 
260 |c 2015 
300 |a 1-23 
490 0 |a Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok  |v 2 No. 1 
520 3 |a A tudatos jelenlét (mindfulness) az utóbbi években egyre nagyobb teret nyerő technika, olyan tudatállapot, melynek lényege egy elfogadó, ítélkezésmentes attitűd kialakítása. Elveit az élet több területén sikeresen alkalmazzák, azonban az implicit tanulással való kapcsolata kevésbé vizsgált területnek számít. Kutatásunkban egyetemista korú mintán (N=26) azt vizsgáltuk, hogy negatívan befolyásolja-e az implicit tanulást, ha ezt a tudatállapotot alkalmazzák. Ennek mérésére az aSRT feladat egy módosított változatát használtuk, mely annyiban tért el az eredetitől, hogy relaxációs gyakorlatként mutattuk be. Az instrukcióban a tudatos jelenlét alapelveire építettünk, manipulációnk eredményességét szubjektív élményt ellenőrző kérdésekkel teszteltük. Eredményeink szerint a tudatos jelenlét következtében az implicit tanulás kisebb mértékű, a megnövekedett figyelmi kontroll miatt inkább gátló hatása fejeződhet ki. A manipuláció hatására a kísérleti személyek alacsonyabb feszültségről számoltak be, illetve lassabb volt az átlagos reakcióidejük. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Pszichológia 
695 |a Pszichológia, Tanulás 
700 0 1 |a Kilencz Tünde  |e aut 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/75137/1/impulzus_002_001_003.pdf  |z Dokumentum-elérés