Francesco Zorzi és Hannibal Rosseli a prisca theologiáról

1584-ben Krakkóban megjelent egy Pymander Mercurii Trismegisti, De Coelo című mű, amely formáját tekintve kommentár a Marsilio Ficino által latinra fordított hermetikus corpushoz. A több kötetes mű szerzője a ferences Hannibal Rosseli volt, aki művében nemcsak a skolasztikus módszert követte, hanem...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Hamvas Endre Ádám
További közreműködők: Zorzi Francesco
Rosseli Hannibal
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: MTA-SZTE Antikvitás és Reneszánsz: Források és Recepció Kutatócsoport Szeged 2021
Sorozat:Antikvitás és reneszánsz
Kulcsszavak:Teológia
Tárgyszavak:
doi:10.14232/antikren.2021.7.91-114

Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/74732
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:1584-ben Krakkóban megjelent egy Pymander Mercurii Trismegisti, De Coelo című mű, amely formáját tekintve kommentár a Marsilio Ficino által latinra fordított hermetikus corpushoz. A több kötetes mű szerzője a ferences Hannibal Rosseli volt, aki művében nemcsak a skolasztikus módszert követte, hanem a reneszánsz hermetizmus hagyományához is kapcsolódott. A tanulmányban azt a kérdést vizsgálom, hogy Rosseli miként használta fel a Marsilio Ficino által vázolt prisca theologia fogalmát, és a pogány bölcsességnek a katolikus teológiával való ötvözése milyen lehetséges következményekkel járt. Következtetésem az, hogy Rosseli művére Ficino mellett komoly hatást gyakorolt a ferences spiritualitás is, mégpedig a velencei ferences Francesco Zorzi munkásságának köszönhetően. Azonban a szerző műve hangvételét a trienti zsinat utáni helyzethez igazította, ügyelve arra, hogy elkerülje annak látszatát, hogy a hermetikus filozófiával eretnek tanításokat keverne a katolikus teológiába. Függelékben közlöm Ficinónak a Corpus Hermeticum latin fordításához írott előszavát. In the year 1584 a huge volume called Pymander Divinus Pymander Hermetis Mercurii Trismegisti, cum commentariis R.P.F. Hannibalis Rosseli appeared in Cracow. This is a part of a monumental commentary to the Corpus Hermeticum, a collection of dialogues attributed to the great pagan sage, the Thrice-Greatest Hermes. Its author, Hannibal Rosseli was a Franciscan friar, who adopted the scholastic method in his work but followed also some ideas of the Humanist Hermetic Tradition. In my paper I examine the question how the concept of prisca theologia appears in Rosseli’s work, and the consequences of the fact that a pagan sage was the main authority and the starting point for a Catholic scholar to write a theological compendium. According to my conclusions amongst the main sources of Pymander are Ficino’s Latin translation of the Corpus, the tradition of Franciscan spirituality, and some ideas of the famous Venetian Franciscan friar, Francesco Zorzi. To avoid the possible charges of Heterodoxy, Rosseli revised Ficino’s conception of prisca theologia and tried to temper Zorzi’s bold methodological innovations. In an appendix I publish the Hungarian translation of Marsilio Ficino’s foreword to his translation of the Corpus Hermeticum.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:91-114
ISSN:2560-2659