A mesélés, képeskönyv-nézegetés szerepe a literációs nevelésben

A bontakozó írásbeliség korszaka már a születés előtt megkezdődik és az iskoláskorig tart. Jelen tanulmányban a meséléshez, azon belül is a képeskönyv-nézegetéshez kapcsolódóan írok az írásbeliségbe való belenevelődésről: hogyan határozza meg a család szocioökonómiai státusza azt, hogy mitől válik v...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Juhász Valéria
Testületi szerző: Határtalan nyelvészet alkalmazásban, határtalan alkalmazás a nyelvészetben (2.) (2020) (Szeged)
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: 2021
Sorozat:Határtalan nyelvészet alkalmazásban, határtalan alkalmazás a nyelvészetben 2
Kulcsszavak:Nyelvészet - alkalmazott, Tudományos diákkör - nyelvtudomány, Olvasásra nevelés, Óvodai nevelés
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/74052
LEADER 02267naa a2200229 i 4500
001 acta74052
005 20221108104453.0
008 211102s2021 hu o 1|| hun d
020 |a 978-615-5946-44-8 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Juhász Valéria 
245 1 2 |a A mesélés, képeskönyv-nézegetés szerepe a literációs nevelésben  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Juhász Valéria 
260 |c 2021 
300 |a 11-24 
490 0 |a Határtalan nyelvészet alkalmazásban, határtalan alkalmazás a nyelvészetben  |v 2 
520 3 |a A bontakozó írásbeliség korszaka már a születés előtt megkezdődik és az iskoláskorig tart. Jelen tanulmányban a meséléshez, azon belül is a képeskönyv-nézegetéshez kapcsolódóan írok az írásbeliségbe való belenevelődésről: hogyan határozza meg a család szocioökonómiai státusza azt, hogy mitől válik valaki olvasó emberré, a képeskönyvek milyen interakcióra hívó jellemzővel rendelkeznek. Kitérek a képeskönyv-nézegetéshez kapcsolódó tevékenységek felosztására – a literációra való nevelődés szempontjából. A közös olvasási tevékenységek informális, vagyis jelentésorientált tevékenységei közvetve segítik az olvasástanulást a szókincs és a nyelv komplex fejlődésén keresztül, a formális tevékenységek, azaz a kódra irányuló tanítások (betűtanítás, olvasástanítás), illetve azok gyakorisága pedig előrejelzik a gyerekek olvasástanulási sikerességét. Mindezek meghatározzák, hogy a gyermekek mennyire fognak később maguktól olvasni. A tanulmány arra kívánja ráirányítani a figyelmet, hogy a képeskönyv-nézegetéshez kapcsolódó interakciók fajtái hogyan határozzák meg az írásbeliségbe való belenevelődés sikerességét. 
650 4 |a Bölcsészettudományok 
650 4 |a Nyelvek és irodalom 
695 |a Nyelvészet - alkalmazott, Tudományos diákkör - nyelvtudomány, Olvasásra nevelés, Óvodai nevelés 
710 |a Határtalan nyelvészet alkalmazásban, határtalan alkalmazás a nyelvészetben (2.) (2020) (Szeged) 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/74052/1/hatartalan_nyelveszet_tanulmanykotet_2021_011-024.pdf  |z Dokumentum-elérés