A mesélés, képeskönyv-nézegetés szerepe a literációs nevelésben
A bontakozó írásbeliség korszaka már a születés előtt megkezdődik és az iskoláskorig tart. Jelen tanulmányban a meséléshez, azon belül is a képeskönyv-nézegetéshez kapcsolódóan írok az írásbeliségbe való belenevelődésről: hogyan határozza meg a család szocioökonómiai státusza azt, hogy mitől válik v...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Testületi szerző: | |
Dokumentumtípus: | Könyv része |
Megjelent: |
2021
|
Sorozat: | Határtalan nyelvészet alkalmazásban, határtalan alkalmazás a nyelvészetben
2 |
Kulcsszavak: | Nyelvészet - alkalmazott, Tudományos diákkör - nyelvtudomány, Olvasásra nevelés, Óvodai nevelés |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/74052 |
LEADER | 02267naa a2200229 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | acta74052 | ||
005 | 20221108104453.0 | ||
008 | 211102s2021 hu o 1|| hun d | ||
020 | |a 978-615-5946-44-8 | ||
040 | |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hun | ||
100 | 1 | |a Juhász Valéria | |
245 | 1 | 2 | |a A mesélés, képeskönyv-nézegetés szerepe a literációs nevelésben |h [elektronikus dokumentum] / |c Juhász Valéria |
260 | |c 2021 | ||
300 | |a 11-24 | ||
490 | 0 | |a Határtalan nyelvészet alkalmazásban, határtalan alkalmazás a nyelvészetben |v 2 | |
520 | 3 | |a A bontakozó írásbeliség korszaka már a születés előtt megkezdődik és az iskoláskorig tart. Jelen tanulmányban a meséléshez, azon belül is a képeskönyv-nézegetéshez kapcsolódóan írok az írásbeliségbe való belenevelődésről: hogyan határozza meg a család szocioökonómiai státusza azt, hogy mitől válik valaki olvasó emberré, a képeskönyvek milyen interakcióra hívó jellemzővel rendelkeznek. Kitérek a képeskönyv-nézegetéshez kapcsolódó tevékenységek felosztására – a literációra való nevelődés szempontjából. A közös olvasási tevékenységek informális, vagyis jelentésorientált tevékenységei közvetve segítik az olvasástanulást a szókincs és a nyelv komplex fejlődésén keresztül, a formális tevékenységek, azaz a kódra irányuló tanítások (betűtanítás, olvasástanítás), illetve azok gyakorisága pedig előrejelzik a gyerekek olvasástanulási sikerességét. Mindezek meghatározzák, hogy a gyermekek mennyire fognak később maguktól olvasni. A tanulmány arra kívánja ráirányítani a figyelmet, hogy a képeskönyv-nézegetéshez kapcsolódó interakciók fajtái hogyan határozzák meg az írásbeliségbe való belenevelődés sikerességét. | |
650 | 4 | |a Bölcsészettudományok | |
650 | 4 | |a Nyelvek és irodalom | |
695 | |a Nyelvészet - alkalmazott, Tudományos diákkör - nyelvtudomány, Olvasásra nevelés, Óvodai nevelés | ||
710 | |a Határtalan nyelvészet alkalmazásban, határtalan alkalmazás a nyelvészetben (2.) (2020) (Szeged) | ||
856 | 4 | 0 | |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/74052/1/hatartalan_nyelveszet_tanulmanykotet_2021_011-024.pdf |z Dokumentum-elérés |