Készség- és képességfejlesztő kísérletek óvodás- és kisiskoláskorban - módszerek és eredmények

Szimpóziumunk keretében óvodás- és kisiskoláskorban elindított készség- és képességfejlesztő programokat mutatunk be, melyek mindegyike kontrollcsoportos fejlesztő kísérlet formájában valósult meg. Az első előadás egy kilenc hónapig tartó óvodai zenei képességfejlesztő program eredményeiről számol b...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Corporate Author: Pedagógiai Értékelési Konferencia (10.) (2012) (Szeged)
Format: Book part
Published: 2012
Series:Pedagógiai Értékelési Konferencia 10
Kulcsszavak:Képességfejlesztés - kisgyermekkor - előadáskivonat, Képességfejlesztés - általános iskola - előadáskivonat
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/60882
Description
Summary:Szimpóziumunk keretében óvodás- és kisiskoláskorban elindított készség- és képességfejlesztő programokat mutatunk be, melyek mindegyike kontrollcsoportos fejlesztő kísérlet formájában valósult meg. Az első előadás egy kilenc hónapig tartó óvodai zenei képességfejlesztő program eredményeiről számol be. A kísérlet célja középső csoportos óvodások zenei képességeinek fejlesztése volt. A kutatás a zenei képességek elemi alapkészségekre vonatkozó transzferhatásait is vizsgálta. A zenei képességek fejlesztését az óvónők a megszokott és kialakult napirendbe illesztették, egész napon átívelő zenei tevékenységeket végeztek. Második előadásunk harmadik osztályos tanulók rendszerező képességének tantárgyi tartalomba ágyazott fejlesztését mutatja be. A fejlesztő feladatokat magyar nyelv és irodalom, illetve környezetismeret tantárgyak tartalmába építettük be. A tanórák szinte mindegyikén sor került egy-egy rövid feladat megoldására, ami biztosította azt, hogy a képesség minden összetevőjét működtessék a tanulók. A harmadik előadás témája a helyesírás fejlesztése. A harmadik osztályos tanulókkal végzett fejlesztő programban a helyesírás fejlesztését a beszédhanghallásra alapozva végeztük el. Az előadásban az eredmények ismertetése mellett a napi rendszerességgel alkalmazott játékos feladatokat is bemutatjuk. Az utolsó előadás a matematikai készségek fejlesztésére koncentrál. Bemutatja a MATANDA eszközrendszert, ami hatékonyan alkalmazható a fejlődési fáziskéséssel iskolát kezdő gyermekek esetében is a matematikai készségek fejlesztésére. A kísérletre harmadik osztályban került sor, az eszközrendszerrel a tanítók napi rendszerességgel segítették a tanulók feladatmegoldását. Mind a négy kísérleti programunk igazolta, hogy ezek a készségek, képességek eredményesen fejleszthetők. A programok keretében kidolgozott és kipróbált készségfejlesztési segédanyagok alkalmazására a pedagógusok rövid idő alatt felkészíthetők. Eredményeink alapján javasolható, hogy ezeket az eszközöket, módszereket szélesebb körben alkalmazzák a pedagógusok az óvodai, iskolai munkájuk során.
Physical Description:138-139