Fogyasztói racionalitás és versenyszabályozás

A hagyományos közgazdaságtani vizsgálódás egyik sarokköve az a feltételezés, hogy a jól informált fogyasztó racionálisan viselkedik. Az új intézményi iskola e témával (is) foglakozó képviselői az ortodox elemzés számos kiterjesztésére tettek már sikeres kísérletet, megőrizve egyidejűleg annak értéke...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Fenyővári Zsolt
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: 2004
Sorozat:SZTE Gazdaságtudományi Kar közleményei 3
A szociális identitás, az információ és a piac 3
Kulcsszavak:Integráció - Európai Unió és Magyarország, Európai Unió - gazdaságpolitika
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/5640
LEADER 02448naa a2200229 i 4500
001 acta5640
005 20220209132058.0
008 161015s2004 hu o 0|| hun d
022 |a 1588-8533 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Fenyővári Zsolt 
245 1 0 |a Fogyasztói racionalitás és versenyszabályozás  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Fenyővári Zsolt 
260 |c 2004 
300 |a 316-326 
490 0 |a SZTE Gazdaságtudományi Kar közleményei  |v 3 
490 0 |a A szociális identitás, az információ és a piac  |v 3 
520 3 |a A hagyományos közgazdaságtani vizsgálódás egyik sarokköve az a feltételezés, hogy a jól informált fogyasztó racionálisan viselkedik. Az új intézményi iskola e témával (is) foglakozó képviselői az ortodox elemzés számos kiterjesztésére tettek már sikeres kísérletet, megőrizve egyidejűleg annak értékeit. Az erőfeszítések közös jellemzője, hogy olyan intézményi elemeket jelenítenek meg endogén változóként a vizsgált rendszerben, amelyek életszerűvé, valóság közelivé alakítják a modellt, vagyis alkalmassá teszik az empíria tesztelésére. A tanulmány ezen törekvések szellemében tesz kísérletet a korlátozott fogyasztói racionalitás elemzésére a hazai versenyszabályozás tükrében. A cél annak bemutatása, hogyan intézményesülnek a versenyjog megalkotásában, de még inkább a Versenytanács joggyakorlatában azok a fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők, amelyek együttesen a korlátozott racionalitás — horribile dictu az irracionális viselkedés — tartományába terelik az új típusú jólét kihívásaival küszködő magyar fogyasztót. Másképpen megfogalmazva: arra a kérdésre keressük a választ, tükröződik-e — s ha igen, hogyan — a versenyszabályozás gyakorlatában a korlátozott fogyasztói racionalitás, mint tudatosan kezelt intézményi elem? Feltételezésünk szerint a versenyszabályozás jogalkotási és -alkalmazási gyakorlata igazolja a — kilátáselmélet által megfogalmazott — racionálistól eltérő magatartási mintákat. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Közgazdasági és gazdálkodástudományok 
695 |a Integráció - Európai Unió és Magyarország, Európai Unió - gazdaságpolitika 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/5640/1/gtk_2004_316-326.pdf  |z Dokumentum-elérés