Lehetséges intézményi válaszok napjaink pedagógiai kihívásaira

A magyar oktatásügy csak a rendszerváltást követően több hullámban volt kénytelen szembenézni kihívásokkal, amelyek küzdelemre, tettekre késztették a pedagógusokat. Az állandóan tápasztalt újítási kényszerek jól ismert intézményi feszültségeket keltenek. Machiavelli már az újkor kezdetén a következő...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Kovács László
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2004
Sorozat:Módszertani közlemények 44 No. 3
Kulcsszavak:Magyarország, Neveléstudomány
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/28651
LEADER 02686nab a2200193 i 4500
001 acta28651
005 20210222092455.0
008 161017s2004 hu o 0|| hun d
022 |a 1219-0608 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Kovács László 
245 1 0 |a Lehetséges intézményi válaszok napjaink pedagógiai kihívásaira  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Kovács László 
260 |c 2004 
300 |a 111-117 
490 0 |a Módszertani közlemények  |v 44 No. 3 
520 3 |a A magyar oktatásügy csak a rendszerváltást követően több hullámban volt kénytelen szembenézni kihívásokkal, amelyek küzdelemre, tettekre késztették a pedagógusokat. Az állandóan tápasztalt újítási kényszerek jól ismert intézményi feszültségeket keltenek. Machiavelli már az újkor kezdetén a következőképpen fogalmazott: „Nincsen semmi, amit nehezebb véghezvinni, aminek kétségesebb a sikere, amit veszélyesebb felvetni, mint a dolgok új rendjé- nek kezdeményezését. Mert a reformernek ellenségei vannak: mindazok, akik a régi rendből húztak előnyöket, akik pedig az új rendből előnyökhöz jutnak, csak langyos támogatói." (Bá- lint, 1998. 9) A 2. pontban jelzett kihívásokra ajánlott megoldás a mai magyar pedagógustársadalom számára jelentős próbatétel. A kivitelezés sikerében csak bizakodni lehet, különösen, ha elfogadjuk a következő álláspontot: „a pedagógusmentalitás egy sajátos életforma: gyermeki fogé- konyság és érett kritika, féltve szerető megértés és következetesen kemény követelés, részvétel és felülemelkedés, közelség és távoltartás, konkrét részletekbe hatoló realitásérzék és távoli eszmények meggyőző megjeleníteni tudása egyszerre, és mind együtt... Pedagógussá válni és annak megmaradni (s ez utóbbi éppoly nehéz és felelősségteljes, naponként megújuló életfeladat, mint az előbbi!) sajátos életformát jelent, és ennek megfelelő életvezetést a pályaválasztástól egészen a nyugdíjas korban is hasznosan tevékeny öregkorig... Ez a pályafejlődés sajá- tos, aktív, alkalmazkodó és önalakító tevékenység, amelyben az egész személyiség részt vesz." (Rókusfalvy, 1981. 21) A pedagógiai kihívásokra adott intézményi válaszok a tantermekben, az óraközi szünetekben, az iskolai ebédlőben, a családokkal kialakított kapcsolatokban, azaz az egész életvitelünkben eredményezhetnek szemléletalakító gondolkodást. 
695 |a Magyarország, Neveléstudomány 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/28651/1/modszertani_044_003_111-117.pdf  |z Dokumentum-elérés